Projekt akredytowany II uczniowie

PROJEKT AKREDYTOWANY II - PRAKTYKI W HISZPANII I PORTUGALII

2023-1-PL01-KA121-VET-000139443

TECHNIK INFORMATYK

Od 26 lutego do 22 marca 2024 10 uczniów z klasy czwartej w zawodzie technik informatyk odbyło miesięczną praktykę zawodową w Portugalii w firmach zlokalizowanych na terenie miasteczka Povoa de Varzim oraz w obrębie miasta Porto.

Uczniowie pracujący w firmach CPCDI i Gigastore Informatica zajmowali się montażem i demontażem komputerów oraz sprzętu elektronicznego, montażem sieci komputerowej, a także testowaniem sprzętu elektronicznego.

Uczniowie z firmy Arezes Informatica wykonywali instalacje, aktualizacje i konfigurację systemów operacyjnych oraz testowali sprzęt komputerowy.

Praktykanci w firmach Crafer i 535 Design& Publicidade zajmowali się projektowaniem graficznym i wykonywaniem projektów 3D.

W firmie Toda a Gente uczniowie pracowali przy obróbce zdjęć w programach graficznych.

Po pracy uczestnicy poznawali bogactwo kulturowe i historyczne Portugalii. Po pierwszym tygodniu praktyk odbyli wycieczki do pięknych miast w północnej części kraju: Porto, Guimaraes i Bragi. W sobotę 2 marca, wyruszyli na pierwszą wycieczkę do Porto – drugiego co do wielkości miasta w Portugalii. Swoją przygodę zaczęli od rejsu po rzece Douro, w trakcie którego mogli podziwiać panoramę miasta. Kolejnym punktem programu była degustacja wina w winiarni Porto Cruz. Niestety pogoda nie pozwoliła na kontynuację wycieczki klimatycznymi dzielnicami miasta. W niedzielę udali się do dwóch historycznych miast: Guimaraes i Bragi.

Pierwszym punktem wycieczki był zamek w Guimaraes, który został wzniesiony w celu ochrony wybudowanego w X w. klasztoru.  Następnie grupa udała się do Bragi – jednego z najstarszych miast w Portugalii. Zwiedzili między innymi sanktuarium Bom Jesus do Monte, które znajduje się na liście światowego dziedzictwa UNESCO. 

Kolejny tydzień na praktykach  zakończył się wyjazdem do Fatimy, miasta, które – podobnie jak Częstochowa – jest znanym ośrodkiem kultu maryjnego i centrum pielgrzymkowym w Europie.  Następnie grupa udała się do nadmorskiego Aveiro – portugalskiej Wenecji, miasteczka z kolorowymi kamieniczkami, przeciętego kanałami, po których pływają gondole. Niestety, z tej atrakcji musieli zrezygnować. Gdyby pogoda była odrobinę lepsza…

W niedzielę Viana do Castello przywitała uczestników znowu kapryśną aurą. Rekompensatą były fantastyczne widoki z położonego nad miastem Monte de Santa Luzia na ujście rzeki Limy, Atlantyk i most Gustava Eiffla ( tak, tak, tego samego). Grupa zwiedziła również położone w centrum miasteczka muzeum strojów.

Ponte de Lima z kolei zachwyciła średniowiecznym mostem, uroczą starówką w jednym z najstarszych miast w kraju i muzeum…wina, gdzie nie obyło się bez degustacji.

TECHNIK ARCHITEKTURY KRAJOBRAZU

Od 8 kwietnia do 2 maja 10 uczniów i uczennic z klasy trzeciej technikum architektury krajobrazu odbyło 4-tygodniowe praktyki w Hiszpanii.

Uczniowie w pierwszych dniach pobytu zapoznali się z miejscem pracy. Zrealizowali program praktyk w wielostrukturowym centrum ogrodniczym i szkółce egzotycznych roślin ozdobnych w okolicach Granady. Nadzór nad prawidłowym przebiegiem praktyk sprawowali hiszpańscy opiekunowie, a obecni na miejscu nauczyciele przedmiotów zawodowych monitorowali i wspierali uczestników. Uczniowie wykonywali czynności związane z pielęgnacją roślin, poznając przy okazji nowe gatunki roślin typowych dla warunków hiszpańskich. Zapoznali się również ze sposobem funkcjonowania dużego centrum ogrodniczego, zajmującego się zarówno sprzedażą, jak i produkcją materiału roślinnego.

Podczas stażu uczniowie nabyli wiedzę i umiejętności w zakresie:

  • oceny stanu roślin i przygotowania ich do spedycji i nasadzeń lub do ekspozycji w szkółce

  • działania automatycznych systemów nawadniania stosowanych w szkółkach i gospodarstwach ogrodniczych w Hiszpanii.

  • sadzenia i przesadzania roślin ozdobnych, egzotycznych, użytkowych do gruntu i do większych pojemników. produkcyjnych

  • stosowania metod uprawy roślin ozdobnych i użytkowych w szkółkach roślin i gospodarstwach ogrodniczych w warunkach hiszpańskich.

  • cięcia i formowania roślin ozdobnych i użytkowych, w tym form szczepionych i piennych

  • czynności związanych z rozmnażaniem roślin: wysiew nasion roślin kwiatowych, pikowanie, przesadzanie i sadzenie rozsady

  • innych prac związanych z pielęgnacją roślin: odchwaszczanie, cięcie przekwitłych roślin, spulchnianie gleby, nawożenie, podlewanie

  • pielęgnacji sukulentów i roślin egzotycznych: agawy, opuncje, palmy, drzewka cytrusowe, oliwne.

  • prac uprawowych i pielęgnacyjnych w szkółce roślin ozdobnych w Andaluzji: podlewanie, cięcie, segregacja roślin.

.

Uczniowie w czasie pobytu na stażu w Hiszpanii zrealizowali również program kulturowy. W pierwszym tygodniu pobytu zwiedzali Granadę, która jest miastem wielokulturowym, nazywanym „perłą Andaluzji”. Zaczynając od malowniczej dzielnicy Sacramonte, skąd wywodzi się flamenco i gdzie znajduje się najwyższy punkt widokowy Mirador de San Miguel Alto, poprzez wąskie uliczki, białe domy, pałacyki z egzotyczną roślinnością w dawnej żydowskiej dzielnicy Realejo, aż po najstarszą dzielnicy Granady, Albaicin, uczestnicy zachwycali się bogactwem, kolorem i życiem tętniącym w mieście. Uczestnicy tradycyjnie odwiedzili również zachwycające ogrody w zespole pałacowym Alhambra, jak również wiele innych pięknych zabytkowych założeń ogrodowych na terenie Granady, Malagi oraz Cordoby, gdzie mogli podziwiać bujną egzotyczną roślinność południa Hiszpanii, między innymi XIX ogród Carmen de los Martires i Carmen da la Victoria. Mamy nadzieję, że te wizyty okażą się wspaniałą inspiracją dla przyszłych architektów krajobrazu.

Ostatni tydzień upłynął na podsumowaniach realizowanych projektów, ewaluacji, a zakończył się wręczeniem uczestnikom certyfikatów. Wszyscy pracodawcy byli zadowoleni z pracy i zaangażowania praktykantów. Wykonywali oni właściwe dla specyfiki zawodu czynności, ale zyskali również umiejętności organizacyjne i społeczne, takie jak: praca z zachowaniem zasad bhp, organizacja pracy własnej, umiejętność funkcjonowania w grupie, dostosowanie się do wymogów kulturowych właściwych dla kraju pobytu. Sprawdzili też oczywiście swoje umiejętności językowe w praktyce i poznali codzienne życie w obcym kraju.

OPINIE UCZESTNIKÓW

W trakcie stażu nauczyłem się projektować grafikę wektorową, tworzyć strony internetowe, projektować koszulki i logotypy. Poznałem programy, z których wcześniej nie korzystałem, zdobyłem wiedzę praktyczną jak i kulturową, i czuję się bogatszy o nowe doświadczenia. 

W trakcie stażu nauczyłem się pracy w zespole, obsługi programu Photoshop i Lightroom oraz wykorzystywania sztucznej inteligencji w Photoshop. Praktyki pokazały jak kreatywna i ambitna praca w zespole może dobrze wpływać na miejsce pracy, do którego chętnie wracało się każdego dnia. Przyjacielski klimat sprawił, że nauka programów szła szybko i prosto. Rozwinąłem swoją wiedzę i odkryłem nowe hobby, które planuję kontynuować.

W trakcie stażu nauczyłem się umiejętności pracy w zespole, poznałem specyfikę pracy w firmach portugalskich, doskonaliłem umiejętności językowe, zapoznałem się z programami użytkowymi i udoskonaliłem umiejętność składania komputerów.

Praktyki zagraniczne pozwoliły mi zdobyć nowe doświadczenia związane z zawodem technika informatyka poprawiłem swoją znajomość języka obcego umiejętność pracy w grupie oraz zapoznałem się z technologiami wykorzystywanymi w Portugalii. Praktyki były dobrze zorganizowane, polecam taką formę praktyk każdemu uczniowi.

Organizacja praktyk była w porządku; pracowaliśmy w zgranym zespole, praca przebiegała powoli, ale poprawnie. Zrealizowaliśmy wszystkie zadania, które nam wyznaczono. Program kulturowy był dobrze dobrany.

Poznałem nowe systemy operacyjne i udoskonaliłem swoją wiedzę na temat podzespołów komputerowych. Nauczyłem się projektować modele 3D, posługiwać się drukarkami 3D, robić kopie zapasowe plików oraz podłączać dublowanie sieciowe do drukarek. W firmie czułem się jak u siebie, każdy pracownik był bardzo w porządku i z luźnym podejściem. Na wycieczkach zwiedziłem bardzo ładne zabytki i poznałem portugalską kulturę. Były one świetnie zorganizowane i zobaczyłem najlepszą części Portugalii. W hostelu było bardzo przyjemnie, czułem się jak u siebie w domu.

W trakcie stażu nauczyłem się wykorzystywać AI w programie Photoshop i obsługiwać programy Photoshop Lightroom. Nauczyłem się retuszu zdjęć i korekcji kolorów w programach graficznych oraz montażu filmów w programach Sony Vegas i Premiere Pro. Atmosfera w grupie była bardzo miła i przyjemna co pozwoliło na płynną naukę w firmie. Zwiedziłem wiele pięknych miejsc dzięki weekendowym wycieczkom. Hotel był dobrze wyposażony i przytulny dzięki czemu czułem się swobodnie każdego dnia wracając z firmy. Obiady i kolacje mieliśmy w restauracji, gdzie jedzenie było bardzo dobre, tylko jednym minusem co jakiś czas była ilość.

W trakcie stażu poznałam nowe rośliny ozdobne, poprawiłam język angielski, poznałam typowe zadania z zakresu pielęgnacji roślin, poznałam też trochę język hiszpański. Praktyki były bardzo przyjemne, pracownicy byli bardzo sympatyczni, hotel był przyjemny, zwiedziłam wiele ciekawych miejsc.

Uważam, że te praktyki to bardzo fajne przeżycie, nauczyło mnie to wielu rzeczy, na przykład lepszej komunikacji z ludźmi. Miasto i widoki były piękne, a wycieczki ciekawe i edukujące. W trakcie stażu nauczyłem się techniki sadzenia i nawożenia roślin, przycinania krzewów i drzew. Moja opinia na temat praktyk jest bardzo dobra, świetni ludzie, z którymi idzie się dogadać, zorganizowana ekipa, wszystko było bardzo dobrze przygotowane.

W trakcie stażu przygotowywałam i dbałam o ekspozycję roślin oraz akcesoriów ogrodniczych, przygotowywałam rośliny do sprzedaży, segregowałam towary i aranżowałam wystawy. Zajmowałam się też przyjęciem, rozładunkiem oraz rozłożeniem towaru na półkach, a także przygotowaniem i zabezpieczaniem roślin do transportu. Było to dla mnie niezwykłe doświadczenie, nauczyłam się wielu nowych rzeczy oraz zobaczyłam niespotykane u nas gatunki roślin. Zdobyłam wiele umiejętności które są potrzebne na rynku pracy, udoskonaliłam technikę wykonywania niektórych czynności, poznałam także nowych ludzi oraz ich kulturę. Oceniam praktyki bardzo pozytywnie, niezapomniana przygoda, fajny zadbany hotel, miła obsługa, przyjazna atmosfera w hotelu na miejscu jak i w pracy. Bardzo polecam i na pewno odwiedzę jeszcze kiedyś Granadę.

W trakcie stażu nauczyłem się nowych zabiegów pielęgnacyjnych roślin, poznałem hiszpańską kulturę i historię oraz nauczyłem się pracy w zespole. Dzięki praktykom w Hiszpanii nabyłem wiele nowych doświadczeń, wzmocniłem swoje umiejętności porozumiewania się w języku hiszpańskim jak i w języku angielskim. Nauczyłem się również wielu nowych zabiegów pielęgnacyjnych roślin typowych dla Hiszpanii, ale nie tylko. Wzbogaciłem także swoją wiedzę historyczną na temat hiszpańskiej kultury i przeróżnych tamtejszych obyczajów. Wycieczki które były organizowane były fascynujące. Dzięki nim można było dowiedzieć się wielu rzeczy na temat imponującej hiszpańskiej architektury oraz zobaczyć piękne widoki i zwiedzić ciekawe miejsca. Miejsce, w którym mieszkaliśmy było całkiem wygodne, a obsługa hostelu sympatyczna i pomocna. W mojej opinii praktyki w Hiszpanii były nowym doświadczeniem, dzięki któremu nauczyłem się wielu umiejętności przydatnych na kierunku technik architektury krajobrazu.

W trakcie stażu poznałam nowe odmiany roślin i specyfikę ich hodowli, nauczyłam się pracy w zespole, poznałam rys historyczny odwiedzanych miejsc. Zapoznałam się z kulturą i potrawami hiszpańskimi, nauczyłam się pełnej uwagi i odpowiedzialności za siebie i innych uczestników. Praktyki oceniam bardzo pozytywnie. Dzięki miesięcznemu wyjazdowi mogliśmy sprawdzić się w odpowiedzialności i trudach codziennego życia. Był to dla nas moment dobrej weryfikacji naszych umiejętności pracy w szkółce roślin, jak i współpracy z innymi pracownikami. Wyjazd przetestował również naszą komunikatywność w języku angielskim.

W trakcie stażu nauczyłam się techniki hodowli roślin w hiszpańskich warunkach. Nauczyłam się oceniać stan roślin, przygotowywać je do transportu, wykonywać prace pielęgnacyjne w szkółce roślin, zachowując kolejność prac. Poznałam hiszpańską kulturę oraz zwiedziłam wiele nowych miejsc, co pozwoliła mi na rozwój. Pracownicy w szkółce roślin byli sympatyczni oraz kontaktowi.