PROJEKT AKREDYTOWANY I - KURSY KADRY
2023-1-PL01-KA121-SCH-000139456

KURS NA CYPRZE
W dniach od 8 do 19 kwietnia 2024 trzy nauczycielki z Zespołu Szkół Technicznych uczestniczyły w kursach dla kadry nauczycielskiej w Limassol na Cyprze. Pani Dyrektor oraz pani Kierownik szkolenia praktycznego wzięły udział w kursie językowym General English Intensive. Nauka w grupie językowej pozwoliła uczestniczkom na doskonalenie umiejętności efektywnej komunikacji w języku obcym poprzez równomierne rozwijanie wszystkich najważniejszych zdolności: mówienia, rozumienia ze słuchu, pisania i czytania oraz rozwijania płynności wypowiedzi i umiejętności komunikacji. Kurs, w którym wzięła udział trzecia uczestniczka – English and Methodology of TEFL, łączył w sobie ćwiczenie języka obcego z elementami szkolenia metodycznego. Podczas kursu uczestnicy poznali nowoczesne metody nauczania, dzięki którym nauczyciele doskonalą swój warsztat pracy – jak nauczać w sposób atrakcyjny dla uczniów, motywujący, a zarazem skuteczny.
Uczestnictwo w szkoleniu było również możliwością wymiany doświadczeń i dobrych praktyk metodycznych z uczestnikami z innych krajów. W ramach programu kulturowego uczestnicy zwiedzali Limassol: stare miasto, zamek, zoo, muzeum archeologiczne.
KURS W GRECJII
W dniach 2 – 9 czerwca 2024 dwóch nauczycieli polonistów ZST odbyło kurs językowo-metodyczny Basic English for European Projects w Atenach. W ciągu tygodnia wraz z nauczycielami z Włoch, Słowacji i Niemiec pracowali nad zagadnieniami związanymi z wykorzystaniem języka angielskiego w projektach europejskich. Kurs podnosił także umiejętności językowe. Uczestnicy zapoznaliśmy się z wieloma przydatnymi narzędziami, które wykorzystuje się podczas tworzenia projektów E-twinning i w czasie pracy na platformie ESEP.
W ramach programu kulturowego uczestnicy wspólnie zwiedzili Muzeum Akropolu – rezultatem czego była praca zespołowa. W kolebce cywilizacji europejskiej zobaczyli ateńskie ikony – świątynie na Akropolu, świątynię Zeusa , Łuk Hadriana oraz grecką i rzymską agorę.
KURS WE WŁOSZECH
W dniach 23 – 30 czerwca 2024 dwie nauczycielki języka angielskiego odbyły kurs Innovative teaching methods for teachers, schools and adult education staff. Kurs odbywał się w Palermo.
W ciągu tygodnia, wraz z nauczycielami z Austrii, Czech, Chorwacji i Hiszpanii, uczestniczki poznawały innowacyjne metody nauczania. Podczas zajęć warsztatowych wymieniały doświadczenia, dzieliły się wiedzą, zapoznały się z wieloma narzędziami edukacyjnymi oraz nawiązywały kontakty z nauczycielami z różnych państw.
W czasie wolnym, w ramach programu kulturowego, zwiedziły Palermo oraz Cefalu.
OPINIE UCZESTNIKÓW
Wzięłam udział w dwutygodniowym kursie języka angielskiego w szkole językowej na Cyprze. Intensywny kurs łączył w sobie lekcje angielskiego ogólnego i lekcje modułowe, na których można było rozwinąć poszczególne umiejętności językowe, np. gramatyczne. Dynamika zajęć obejmowała pracę indywidualną, w parach i grupach, dyskusje, odgrywanie ról, zadania pisemne i rozumienie ze słuchu. Uczestnicy po każdym tygodniu otrzymywali informację zwrotną opartą na samoocenie za pomocą narzędzi cyfrowych oraz indywidualnych rozmowach z prowadzących. Korzystaliśmy z kreatywnych form pracy – aplikacji internetowych, filmów i gier. Udział w kursie pozwolił mi na poszerzenie umiejętności językowych, szczególnie w zakresie płynności mówienia i wymowy. Spotkania w gronie osób z innych krajów były sposobnością do nieustannego szlifowania języka i okazją do jego naturalnego zastosowania.
W trakcie dwutygodniowego kursu językowego równomiernie rozwijałam wszystkie umiejętności językowe: mówienie, rozumienie ze słuchu, pisanie i czytanie. Duży nacisk położony był na doskonalenie płynności wypowiedzi i rozumienia języka mówionego poprzez pracę w grupach, dyskusje czy odgrywanie ról. W małej grupie byłam bardziej zmotywowana do swobodnego wypowiadania się. Pracując w parach musieliśmy wyrazić swoją opinię po angielsku, mimo różnic w wymowie i akcencie – uczestnicy kursu byli z różnych krajów i w różnym wieku. Zdobytą wiedzę mogłam utrwalić na platformie szkoły językowej. W trakcie zajęć miałam możliwość pracować z narzędziem online Kahoot, które pozwoliło mi na szybką weryfikację zdobytej wiedzy. Użycie aplikacji motywowało mnie do efektywnej pracy. Uczestnictwo w kursie było doskonałą okazją do przełamania bariery językowej w kontaktach interpersonalnych. Uzupełnieniem nauki były także konwersacje z mieszkańcami Limassol w trakcie zwiedzania miasta. Najważniejszym moim sukcesem było przełamanie bariery językowej i pokonanie strachu przed popełnianiem błędów. To przełożyło się na zdolność do szybkiego przystosowania się do nowych sytuacji.
Zajęcia odbywały się w centrum Aten, w dobrze skomunikowanym miejscu. Firma organizuje wyłącznie kurs – zakwaterowanie i wyżywienie pozostaje w rękach uczestników. Dla mnie to optymalna sytuacja, mogłem wybrać miejsce noclegu i nie byłem ograniczony koniecznością wyżywienia w jakimś miejscu. Kurs zorganizowany był zgodnie z wcześniejszymi założeniami, przewidywał również aktywność kulturową uczestników: byliśmy w muzeum Akropolu oraz na Riwierze Ateńskiej. Pracowaliśmy w grupach nauczycieli z różnych krajów nad projektami europejskimi które chcielibyśmy zrealizować w przyszłości. Wszystkie nasze aktywności umieszczaliśmy w aplikacji PADLET, nauczyliśmy się korzystać z programu graficznego Canva oraz poznaliśmy możliwości czatu GPT dla naszych potrzeb. Przy konstrukcji tekstu w razie konieczności korzystaliśmy z translatora DEEP L. Na PADLECIE umieszczaliśmy nasze prace, ale też mogliśmy obejrzeć prace innych zespołów. Efektem wspólnego zwiedzania muzeum Akropolu i centrum Aten była również prezentacja grupy. Końcowym efektem naszych prac było stworzenie w mieszanych zespołach projektów wymiany uczniów między naszymi krajami.
Kurs językowo-metodyczny, w którym uczestniczyłam prowadzony był przez profesjonalnych nauczycieli języka angielskiego i wykładowcę akademickiego (część metodyczna) Na zajęciach poznałam różne metody przekazywania wiedzy uczniom oraz metod aktywizujących. Na przykład metoda projektowa jest interesująca, a rozłożona w czasie może być prowadzona we współpracy z uczniami z innych krajów, na przykład w tematyce środowiska naturalnego. Inne techniki, które poznałam to nagrywanie filmów, użycie telefonów komórkowych do sprawdzenia umiejętności uczniów, czy wykorzystanie rywalizacji między uczniami.
Udział w projekcie przyniósł mi wiele korzyści pod względem zawodowym. Po pierwsze zdobyłam i usystematyzowałam wiedzę na temat nowoczesnych metod nauczania, dowiedziałam się w jaki sposób tworzyć ćwiczenia dla moich uczniów, jak dostosować je do ich możliwości i jak uatrakcyjnić moje lekcje. Poznałam nowe narzędzia ICT i nauczyłam się stosować ich w praktyce. Po drugie, kurs był doskonałą okazją do wymiany doświadczeń z kolegami z innych krajów UE. Poznałam niektóre rozwiązania, jakie stosowane są w innych szkołach. Dodatkowo nawiązałam nowe kontakty, które być może wykorzystam w przyszłości do tworzenia nowych projektów. Po trzecie, miałam możliwość używania języka angielskiego na co dzień, co dla nauczyciela anglisty jest ogromnym plusem. Nauczyłam się zastosowania technologii cyfrowych w pracy, obsługi aplikacji i narzędzi ICT, np. Baamboozle, Padlet, Socrative, Actionbound. Poznałam zasady pracy metodą projektu (opracowanie pytań kluczowych, etapy projektu, przykłady projektu), a także poszerzyłam wiedzę na temat edukacji nieformalnej (tworzenie ćwiczeń, przystosowanie ćwiczeń do różnych stylów uczenia się) oraz edukacji outdoorowej (rodzaje ćwiczeń, zastosowanie w praktyce).
Udział w projekcie to bardzo pozytywne doświadczenie z mojego punktu widzenia. Udoskonaliłam umiejętności pedagogiczne, poznałam nowe metody nauczania, rozwinęłam umiejętności językowe, przebywając w międzynarodowym środowisku i uczestnicząc w zajęciach w obcym języku. Projekt stworzył możliwość nawiązania współpracy międzynarodowej. W trakcie spotkań warsztatowych zdobyłam umiejętności dotyczące technologii edukacyjnych np. eTwinning, Bitmoji, Canva. Istotna była praca w zespołach i komunikacja międzynarodowa. Zajęcia w języku angielskim zwiększyły moją pewność siebie, jestem bardziej otwarta na nowe wyzwania.
Zajęcia były prowadzone w sposób kompetentny. Prowadzący wykazali się dużą znajomością tematu, angażując tym samym uczestników. Na zajęciach pracowaliśmy w parach, grupach oraz indywidualnie, co pozwoliło na bliższe poznanie reszty uczestników, wykazanie się dużą kreatywnością, zaprezentowanie swojej osoby jak i rodzimej instytucji, która wysłała nas na ten wyjazd. Podczas zajęć byłam bardzo aktywna, osoby w grupie dodawały otuchy, były wspierające. Myślę, że niejednokrotnie doceniły mój wkład, gdyż raz zostałam wybrana na liderkę grupy podczas City Quest. Było to bardzo cenne doświadczenie, poznałam wspaniałych ludzi i nabrałam większej pewności siebie. Nauczyłam się dużo na temat innowacyjnych metod nauczania oraz korzyści wynikających z zastosowania ich dla uczniów. Poznałam metodę projektową, podstawy edukacji nieformalnej, gry terenowe, edukację outdoorową, grywalizację, zasady zastosowania najnowszych technologii na lekcjach. Poznaliśmy wiele praktycznych sposobów przygotowania zadań i różnych aktywności dla uczniów. Mogliśmy wymienić pomysły i spostrzeżenia w międzynarodowej grupie nauczycieli różnych przedmiotów, co pozwoliło zyskać szerszą perspektywę. Nie ma się czego obawiać – kursy są profesjonalnie przygotowane, biorą w nich udział nauczyciele różnych przedmiotów o różnym stopniu zaawansowania języka angielskiego Nie zakłóca to jednak komunikacji, gdyż zdecydowana większość jest nastawiona na współpracę i wzajemne wsparcie. Poza tym to świetna przygoda!