Projekt akredytowany SCH II uczniowie

PROJEKT AKREDYTOWANY II - MOBILNOŚĆ GRUPOWA UCZNIÓW

2024-1-PL01-KA121-SCH-000203314

WIZYTA W SZKOLE HISZPAŃSKIEJ

W sobotę 1 lutego 12 naszych uczniów pod opieką dwóch opiekunów wyleciało do Alicante w Hiszpanii. Przez tydzień uczęszczali na zajęcia w hiszpańskiej szkole średniej IES Leonardo da Vinci oraz poznawali kulturę, tradycje i życie młodzieży w regionie.

Na początek uczestnicy wybrali się do Walencji, jednego z największych miast Hiszpanii. Zwiedzili największe oceanarium w Europie. W mieście widzieli między innymi jedną z najstarszych i najważniejszych katedr w Europie, znanej z tego, że przechowywany jest w niej Święty Graal; plac główny, na którym co roku odbywają się obchody Święta Ognia (Fallas de València), arenę na której odbywają się walki z bykami (Plaza de Toros) i największy zadaszony rynek w Europie (Mercado Central de València).

W poniedziałek uczestnicy rozpoczęli zajęcia w szkole IES Leonardo da Vinci. Jest to szkoła, w której młodzież uczy się zarówno na kierunkach ogólnokształcących, jak i branżowych. Na początek zwiedzili cały budynek oraz poznali infrastrukturę placówki i rozkład sal. Przy okazji mieli okazję zobaczyć sale szkoły zawodowej np. dentystyczną czy pielęgniarską. Uczestniczyli również w lekcji języka angielskiego, w trakcie której mogli lepiej poznać uczniów ze szkoły. Po południu uczestnicy wzięli udział w grze terenowej, aby lepiej poznać miasto. Podzieleni na grupy przemierzali ulice z mapami, robili zdjęcia i szukali informacji o znaczących punktach miasta.

We wtorek grupa uczestniczyła w lekcji biologii, ekonomii i matematyki, aby poznać i porównać hiszpański system i sposoby nauczania z polskim. Nasi uczniowie poznali kolejne nowe osoby i dowiedzieli się więcej o życiu w Alicante. Zwiedzili również charakterystyczny punkt miasta, Zamek Świętej Barbary, gdzie poznali jego historie i podziwiali piękne widoki.

W środę uczniowie uczestniczyli w zajęciach wychowania fizycznego i zagrali w koszykówkę ze swoimi hiszpańskimi kolegami. Następnie wzięli udział w lekcji fizyki i konwersacjach po angielsku, na których poznali nowe osoby. Po południu uczniowie mieli okazję nauczyć się podstawowych zwrotów po hiszpańsku na dodatkowych zajęciach językowych. W ramach programu kulturowego grupa odwiedziła w tym dniu muzeum święta Las Hogueras de San Huan, w którym poznali tradycję i historię jednego z najwiażniejszych uroczystości miejsckich i podziwiali figury z nim związane. Dzień zakończyli wizytą w porcie, aby podziwiać piękny zachód słońca.

W czwartek na zajęciach fizyki, etyki oraz łaciny nasi uczniowie obserwowali jak wygląda sposób nauczania poszczególnych przedmiotów. Po ukończeniu zajęć udali się do ukrytej w górach przepięknej wioski El Castell de Guadalest, gdzie zwiedzili Museo Casa Orduña oraz zamek San José. Zdjęć pięknych widoków nie było końca.

Piątek to ostatni dzień w szkole. Tydzień współpracy i wymiany kulturowej nasi uczesniczy zakończyli świetną zabawą ze swoimi hiszpańskimi kolegami i koleżankami podczas wspólnego karaoke, podczas ktrórego śpiewali polskie i hiszpańskie piosenki, oraz zajęć tanecznych. Po obiedzie uczestnicy udali się po odbiór certyfikatów nabytych kompetencji. Na miejscu czekała na nich słodka niespodzianka. Każdy dostał do degustacji filiżankę tradycyjnej hiszpańskiej czekolady oraz churros, czyli smakołyk w postaci smażonych na oleju „pałeczek” z ciasta. Po skosztowaniu deseru oraz otrzymaniu certyfikatów uczestnicy mieli chwilę wolnego czasu, który wykorzystali, aby kupić pamiątki oraz udać się na plażę.

Niestety przyszedł czas wracać do domu. W sobotę po śniadaniu grupa opuściła hostel o godzinie 11.00, po czym udała się jeszcze na Mercado Central de Alicante, tradycyjny hiszpański bazar. Był też czas na plażowanie. Przed godziną 17.00 przejazd na lotnisko. Odprawa oraz przejście kontroli bezpieczeństwa odbyły się sprawnie. Jeszcze ostatni rzut oka przez okno samolotu na hiszpańskie wybrzeże i wracamy do domu.

OPINIE UCZESTNIKÓW

Uważam, że wyjazd był naprawdę super, wycieczki były ciekawe oraz fajnie było zaprzyjaźnieć się z innymi uczniami w szkole i porozmaiwać w innym języku. Ciekawe było również zapoznanie z kulturą Hiszpanii, na przykład ze świętem ognia podczas którego są palone figury zwane hogueras.

Każdy dzień był wyjątkowy, ale moim zdaniem najlepszy był wyjazd do Walencji, naprawdę piękne miasto. Poznanie młodzieży hiszpańskiej pokazało mi jak się różnimy kulturowo, mimo że nadal byliśmy w Europie. Wyjazd był pełen wrażeń i chętnie bym go powtórzył.

Biorąc udział w programie Erasmus + nie spodziewałem się, że poznam w tak krótkim czasie kulturę, ciekawe miejsca oraz system nauczania w hiszpańskiej szkole. Zobaczyłem piękne krajobrazy w miejscowości Guadalest, zwiedziłem turystyczne miasto Alicante oraz największy w Europie oceanarium w Walencji. Dzięki zajęciom w hiszpańskim liceum zdobyłem nowe znajomości, rozwinąłem konwersację w języku angielskim oraz poznałem podstawy języka hiszpańskiego.

Odbieram ten wyjazd jako bardzo pozytywny pod wieloma względami. Moim małym marzeniem od zawsze była podróż i poznanie kultury hiszpańskiej. Podczas tego wyjazdu mogłem dowiedzieć się wielu ciekawostek na temat regionu Alicante i samego kraju. Bardzo poruszyła mnie kwestia imigracyjna. Nie sądziłem, że aż tylu uczniów będzie innej narodowości niż hiszpańska. Dowiedziałem się, jak wygląda rasism i jak wpływa na ludzi. Jedna z wielu rzeczy, która najbardziej mnie cieszyła to rozmowa z hiszpańskimi rówieśnikami. Każda osoba i każda nowa opowieść. Poznałem ich osobiste historie i sposoby na zabicie nudy. Ten wyjazd na pewno zapadnie mi w pamięć i będę do końca życia wspominał piękne chwile spędzone z przyjaciółmi w pięknym kraju. Mam nadzieję, że będzie więcej takich projektów.

Podczas tego tygodnia poznałam dużo osób z różnych miejsc świata, dowiedziałam się wielu ciekawych rzeczy i spędziłam świetny czas z cudownymi osobami. Bardzo bogaty program pozwolił mi dowiedzieć się dużo o miastach Hiszpanii i tamtejszej kulturze.

Podróż do Hiszpanii i udział w programie Erasmus+ był ciekawym przeżyciem. Poznanie nowych miejsc, kultur, smaków i ludzi jest ciekawym przeżyciem pozwalającym zobaczyć świat z innej perpektywy. Szkoła, do której uczęszczaliśmy w tym okresie okazała się zupełnie innym miejscem, niż można by sobie wyobrazić patrząc na polskie realia. Szkoła hiszpańska jest bardziej żywa i niecodzienna, osoby, z którymi rozmawialiśmy były bardzo otwarte i ciekawe naszych opinii i przeżyć z Polski.