EUROPEJSKIE PRAKTYKI DZIŚ – SUKCES ZAWODOWY JUTRO

2019-1-PL01-KA102-063154

PRAKTYKI W PORTUGALII 2021

Od 2 do 29 października 2021 14 uczniów z klas III i IV technikum budownictwa, technikum urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz technikum inżynierii sanitarnej roku szkolnego 2020/2021 pod opieką nauczycielek – Agaty Adamiec i Doroty Perygi, odbywali miesięczną praktykę zawodową w Portugalii, w ramach projektu Erasmus +. Młodzież spędziła cały miesiąc w miasteczku Povoa de Varzim, położonym bezpośrednio nad Oceanem Atlantyckim.

Relacja: W pierwszych dniach pobytu w Portugalii udało nam się zwiedzić miasto, w którym zostaliśmy zakwaterowani, zażyć kąpieli słonecznych i „zanurzyć” stopy w oceanie. W niedzielę wyruszyliśmy na pierwszą wycieczkę do Porto, drugiego co do wielkości miasta w Portugalii. Swoją przygodę zaczęliśmy od rejsu po rzece Douro, w trakcie którego mogliśmy podziwiać panoramę miasta. Niepowtarzalny klimat Porto poczuliśmy w dzielnicy Ribeira. Jej wyjątkowość została wpisana na listę UNESCO. Wąskie uliczki w pobliżu mostu Dom Luis robią niesamowite wrażenie: ciemne przejścia, wysokie kamienice, zaułki, zakamarki. Tutaj też zobaczyliśmy jak wygląda życie codzienne mieszkańców Porto. Podczas spaceru po Ribeirze towarzyszyły nam bezpańskie koty, a dookoła mnóstwo opuszczonych budynków, domów w ruinie, po których piął się bluszcz. Kolejnym punktem wycieczki była stacja kolejowa Sao Bento w Porto, której nazwa  pochodzi od klasztoru benedyktyńskiego. Można tam podziwiać piękne malowidła ścienne tzw. azulejosy, przedstawiające historie Portugalii. Następnie udaliśmy się na ulicę, przy której stoją budynki z marmuru, a w środkowej części znajduje się ratusz. Nieopodal można podziwiać fontannę. Wycieczkę zakończyliśmy zwiedzaniem historycznej części miasta, do której należy między innymi Igreja e Torre dos Clerigos – barokowy kościół i wieża, jeden z symboli tego miejsca. 

Uczniowie uczęszczali na praktyki w różnych firmach zlokalizowanych w obrębie miast Porto i Braga. W większości uczestnicy pracowali w terenie.

Uczniowie odbywający praktykę w firmie Alfaiateias zajmowali się renowacją powierzchni i pracami wykończeniowymi (szlifowaniem, zabezpieczaniem i malowaniem elementów stalowych, kamiennych i drewnianych).

W firmie Diamante Solar praktykowali umiejętności w zakresie trasowania i montażu instalacji wentylacyjnej  (prowadzili przewody, wykonywali przejścia przez strop oraz montowali elementy armatury) i kanalizacyjnej (wykuwali  bruzdy podłogowe, dobierali materiały oraz zajmowali się ich montażem). Ponadto uczniowie zabezpieczali panele fotowoltaiczne, montowali kolektory słoneczne i elementy instalacji solarnej oraz zajmowali się montażem elementów instalacji elektrycznych (gniazd, włączników i innych).

Uczniowie z firmy Furtado zajmowali się montażem instalacji elektrycznej i oświetleniowej: trasowaniem linii przewodów, oczyszczaniem powierzchni przewodów, dobieraniem narzędzi i sprzętu do wykonywanych czynności, asystowaniem podczas podłączenia instalacji, izolowaniem przewodów elektrycznych, prowadzeniem przewodów w bruzdach ściennych, montażem gniazd, wyłączników i lamp.

W firmie Dern uczniowie mieli okazję asystować i obserwować czynności związane z montażem, uruchamianiem i serwisowaniem instalacji klimatyzacyjnej, m.in. trasowanie przewodów, sprawdzanie funkcji urządzenia, szczelności układu chłodniczego oraz wykonywanie pomiarów.

29 października uczniowie zakończyli czterotygodniową pracę w portugalskich firmach, w okolicy miasta Porto. Wszyscy pracodawcy byli zadowoleni z zaangażowania i jakości pracy naszych uczniów. Oprócz praktycznej nauki zawodu, młodzież mogła zaobserwować od środka,  jak funkcjonuje przedsiębiorstwo z branży oraz poznać rytm pracy i oczekiwania pracodawcy.

W trakcie praktyk uczniowie zdobyli wiele umiejętności i kompetencji organizacyjnych i społecznych. Między innymi: umiejętność organizacji pracy swojej i zespołu, dbanie o stanowisko pracy i właściwy dobór narzędzi, umiejętność pracy z zachowaniem zasad BHP, funkcjonowania w grupie na co dzień (wspólne zakwaterowanie), dostosowanie się do wymogów kulturowych obowiązujących w Portugalii.

Mieli także okazję  sprawdzić swoje umiejętności językowe, przekonać się, jak wygląda życie w innym kraju,  poznać jego historię i zwiedzić mnóstwo ciekawych miejsc, między innymi duchową stolicę  Portugalii – Fatimę oraz stolicę państwa – Lizbonę, a także Bragę i Guimaraes.

 

 

PRAKTYKI W NIEMCZECH 2022

Od 30 maja do 10 czerwca 2022 grupa 16 uczniów klasy III technikum budowlanego odbywała pod opieką pana Witolda Ambickiego i pani Eweliny Twardowskiej-Muchy szkolenie praktyczne w Niemczech. W niedzielę po południu uczestnicy dotarli autokarem do miejsca stażu – centrum szkoleniowego w Cottbus, należącego do Zakładu Promocji Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego Berlina i Brandenburgii. 

W pierwszym dniu pobytu uczestnicy i uczestniczki zwiedzili ośrodek i mieli okazję podejrzeć praktyczne zajęcia uczniów centrum. Przez kolejne dwa tygodnie ćwiczyli techniki murowania pod opieką niemieckiego instruktora w znakomicie wyposażonej hali do praktycznej nauki zawodu. Każdy uczestnik i uczestniczka miała do dyspozycji własne stanowisko pracy – zapas materiałów budowlanych oraz profesjonalne narzędzia. Tym razem uczniowie pracowali indywidualnie, co dla niektórych było wyzwaniem. Uczestnicy otrzymali do wykonania dwa zadania – wymurowanie budy dla psa, a następnie prostej ściany jednowarstwowej. Uczniowie przygotowali zaprawę i układali warstwy cegieł, zachowując właściwy pion i poziom murów. Po ukończeniu każdego etapu szkolenia instruktor oceniał efekty pracy każdego uczestnika w kilku aspektach. Po zakończeniu robót uczniowie, zgodnie z niemiecką technologią recyklingu materiałów budowlanych, musieli rozebrać swoje budowle i oczyścić cegły z zaprawy, tak aby nadawały się do ponownego użycia.

W czasie wolnym uczestnicy zwiedzali zabytki Cottbus i relaksowali się podczas gry w mini golfa i w kręgle. W weekend mieli okazję zwiedzić stolicę Niemiec Berlin oraz przepiękne Drezno

Opinie uczestników

Praktyki były bardzo ciekawe – więcej materiałów do pracy oraz narzędzi do pracy w pojedynkę. Jedzenie znośne. Bardzo mili i wyrozumiali nauczyciele praktyk, miła atmosfera, wiele do zwiedzania, w szczególności miasto Drezno. Moim zdaniem powinno być stolicą ze względu na piękną architekturę i interesującą historię. Fakt wyjechania za granicę i zwiedzania obcego kraju jest bardzo ciekawy i ekscytujący. Było super, mimo jedzenia, które mnie nie przekonało. Miasto Drezno i Cottbus są przepiękne i zdecydowanie mogłabym tam mieszkać. Natomiast co do Berlina, to dla mnie jest tam zbyt tłoczno i brak temu miastu specyfiki i charakteru.

Nauczyłam się prawidłowego i dokładnego wymiarowania oraz sprawdzania pionu i poziomu budowanego obiektu, lepiej rozumiem język niemiecki, umiem robić dobrej wytrzymałości zaprawę i solidny mur, układać i dokładnie wymiarować mur bez pomocy młotka, aby nie uszkodzić używanego materiału.

Praktyki były bardzo interesujące. Możliwość korzystania z większej ilości materiałów pozwalała budować do woli. Mili opiekunowie praktyk i miła atmosfera motywowali nas do pracy. Bardzo podobała mi się architektura Drezna, życie i sposób poruszania się po mieście mieszkańców również mnie zaskoczyły. Możliwość wyjazdu za granicę bardzo mnie ucieszyła. Pobyt w Cottbus był ciekawy i ekscytujący. Bardzo mi się podobało w Niemczech, miasta które odwiedziliśmy tętniły życiem i imponowały piękną architekturą. Śmiało mogłabym powiedzieć, że zostałabym tutaj na dłużej.

Praktyki były bardzo fajne, wiele rzeczy się nauczyłem. Obiekt, w którym odbywały się praktyki był zadbany oraz posiadał specjalistyczne narzędzia. Bardzo chętnie pojechałbym ponownie oraz polecam każdemu, kto chce się czegoś nauczyć pod okiem fachowców.

Moja opinia na temat wyjazdu jest pozytywna ze względu na całokształt wycieczek i nauki praktycznej. Jedzenie było dobre, wycieczki ciekawe i czas wolny spędziliśmy pozytywnie – poznaliśmy się z niemieckimi kolegami z akademika i zajęć praktycznych. 

Na praktykach mi się podobało. Były dobrze zorganizowane, uczyliśmy się kładzenia cegieł, murowania, poziomowania oraz trzymania pionu. Jedzenie na stołówce było dobre, ale nie zawsze. Na praktykach robiliśmy dwa zadania, które musieliśmy wykonać samemu bez niczyjej pomocy. Pierwsze to była buda dla psa, a druga to zwykły murek. Dla mnie lepsza była pierwsza praca. Wycieczki na których byliśmy były fajne, najbardziej mi się podobało w Dreźnie.

Na praktykach spodobała mi się czystość materiału, profesjonalny sprzęt, typ pracy, zadania do wykonania, pilnowanie porządku pracy. Nie spodobało mi się jedzenie, kontrola instruktora oraz praca samodzielna zamiast w grupach. Osobiście zaskoczyła mnie zaprawa, która po kilkunastu godzinach mogła być jeszcze do użytku, a nie do wyrzucenia. Wyjazd mi się podobał.

Na praktykach nauczyłem się wiele przydatnych rzeczy potrzebnych do przyszłej pracy w dziedzinie budownictwa. W dodatku w ramach wyjazdu miałem okazję zwiedzić dwa piękne i nowoczesne miasta, którymi są Berlin i Drezno. Jestem bardzo zadowolony z tych praktyk.

PRAKTYKI W HISZPANII 2022

W dniach 10 września – 7 października 2022 16 uczniów technikum architektury krajobrazu przebywało na praktykach w Maladze pod opieką pani Justyny Sobczyk-Szwed i pana Krzysztofa Stępnia. Uczniowie przez miesiąc zdobywali doświadczenie w pielęgnacji i produkcji roślinności w hiszpańskiej szkółce roślin.

Relacja: Pierwszego dnia wyruszyliśmy na lotnisko do Krakowa, skąd mieliśmy dotrzeć do Hiszpanii. Spakowaliśmy nasze bagaże, zajęliśmy miejsca w busie i wyruszyliśmy w 3-godzinną drogę. Lot był bezproblemowy, podziwialiśmy zapierające dech w piersiach widoki. Wszyscy wylądowaliśmy w jednym kawałku w cudownej Maladze i zdążyliśmy idealnie na zachwycający zachód słońca. Bezpiecznie dotarliśmy do urokliwego hostelu, gdzie poznaliśmy naszych przewodników – Sandrę i Jakuba. Drugiego dnia zabraliśmy ze sobą prowiant i udaliśmy się do położonej również nad morzem Nerji. Zwiedziliśmy tam tajemniczą jaskinię oraz ogród botaniczny, znajdujący się tuż obok. Następnym przystankiem była Frigiliana, w której podziwialiśmy piękną architekturę miasta, którą wszyscy byli zauroczeni. Na pobliskiej plaży spędziliśmy 2 leniwe godziny, wygrzewając się na słońcu. Opuszczając plażę, dzielna i głodna część uczestników spytała miejscowych o podzielenie się dorodnym winogronem, który zjedliśmy ze smakiem. Kolejny dzień rozpoczął się dużo wcześniej, ponieważ czekała nas długa podróż na pierwsze spotkanie z pracodawcą i członkami szefostwa. Zapoznaliśmy się z miejscem pracy, gdzie dostaliśmy odpowiedzi na wszystkie nurtujące nas pytania. Wróciliśmy do Malagi na lekcję hiszpańskiego, po czym mieliśmy chwilę odpoczynku przed wspólnym zwiedzaniem miasta. 

Wszyscy uczestnicy pracowali w firmie Huertum, położonej w miejscowości Alhaurin de la Torre, pod Malagą. Młodzież wykonywała prace pielęgnacyjne w szkółkach roślin ozdobnych, zajmowała się odchwaszczaniem, przycinaniem, nawożeniem, nawadnianiem, sadzeniem i przesadzaniem roślin. Uczniowie oceniali stan roślin i przygotowywali sadzonki do transportu i nasadzeń. Pracując w grupach wymieniali się czynnościami zleconymi przez opiekunów. W dalszej kolejności wykonywali prace ziemne polegające na przygotowaniu terenu pod nowe nasadzenia roślin. Wykonali również prace związane z uprawą i pielęgnacją ogrodu przy użyciu narzędzi i maszyn ogrodniczych: przycinali i formowali krzewy i drzewa, usuwali uschnięte liście i gałęzie, przycinali drzewa i koszą trawniki. Zajmowali się także pracami związanymi z utrzymaniem trawników i rabat – odchwaszczali i spulchniali glebę wokół roślin, usuwali przekwitłe kwiatostany, nasadzali brakujące rośliny. Wszystko zgodnie z procedurami uprawy roślin w warunkach hiszpańskich.

„Zawsze punktualni, zawsze przygotowani, zawsze uśmiechnięci” – tak podsumował współpracę z naszą grupą pracodawca. Na koniec zorganizował pożegnalnego grilla, a wszyscy uczniowie otrzymali drobne upominki od opiekunki praktyk. Praca w grupach, organizacja warsztatu pracy, dobór odpowiednich narzędzi, specyfika uprawy roślin w warunkach hiszpańskich, komunikacja z hiszpańskimi opiekunami to umiejętności, które doskonalili uczniowie podczas pracy.

Ale praktyki to również codzienne życie w historycznym centrum Malagi , bo tam mieszkali uczniowie, miasta pielęgnującego dorobek Fenicjan, Rzymian i Maurów, które przyciąga turystów z całego świata. To także dorobek kulturowy Andaluzji, który mieli okazję poznać podczas kilku wycieczek.

Uczestnicy udali się między innymi w podróż przez Góry Betyckie do miasta Granada. Tu najpierw wyruszli w kierunku zabytkowej Katedry Najświętszej Maryi Panny od Wcielenia w Grenadzie (Cateral de Santa Maria de la Encarnacion). Najpierw podziwiali cudowną architekturę katedry z zewnątrz, po czym udali się do przepastnego wnętrza katedry. Po zwiedzeniu całej katedry udali się do Kaplicy Królewskiej (Capilla Real), w której pochowani są katoliccy królowie Hiszpanii. Następnie ochotnicy razem z opiekunami udali się do dzielnicy arabskiej Albaicin w Granadzie, z której podziwialiśmy panoramę miasta oraz pałacu Alhambra, do którego udali się później całą grupą. Niezwykle urzekły ich piękne ogrody pałacu oraz jego zabytkowe wnętrze. Przewodnicy zapewnili grupie ciekawą lekcję historii, opowiadając o barwnej przeszłości tego wspaniałego obiektu. W drodze powrotnej do Malagi mieliśmy okazję zobaczyć najwyższy szczyt w górach Sierra Nevada i jednocześnie w całej europejskiej Hiszpanii – Mulhacen, którego wysokość wynosi   3 479m n.p.m.

Następnego dnia uczestnicy zwiedzili położoną nad Malagą twierdzę Alcazaba, zbudowaną – podobnie jak Alhambra – przez Maurów. I znów podziwiali piękne, kolorowe ogrody z nieodłącznymi elementami wodnymi . Z terenu zamku rozpościerał się fantastyczny widok na morze i miasto. Ale współczesna Malaga to nie tylko historia. W czasie graffiti tour grupa zobaczyła sztukę jak najbardziej współczesną. Twórcy z całego świata dostali do dyspozycji ogromne powierzchnie w artystycznej dzielnicy Soho. Już same tytuły kolejnych murali :„Wyścig ze śmiercią”, „Taniec Wenus z marynarzem” pokazują, że tematyka współczesna przeplata się z mitologiczną. A w ostatnim kolejno zaprezentowały się symbole i znaki rozpoznawcze Mãlagi, każdy z nich symbolizował coś innego i odpowiadał za inną literkę, a całość złożyła się w napis „Hola welcome to Spain.”

Opinie uczestników

Praktyki w firmie Huertum były bardzo ciekawym doświadczeniem Mieliśmy bardzo sympatyczne szefostwo. Pomimo różnych języków nie było trudno dogadać się z nimi, pani Susana bardzo dbała o nasz komfort pracy, gdy nie zdążyliśmy skończyć jednego zadania, nie było żadnego problemu, aby skończyć je na następny dzień. Zadania, które zostały nam przydzielone były bardzo przyjemne do wykonania.

Praktyki te były bardzo ekscytującym, interesującym, niezapomnianym, pouczającym, życiowym, wesołym, przyjemnym i wspaniałym przeżyciem. Czuję się teraz o wiele dojrzalszy i wzbogacony o nowe przeżycia i talenty. Praktyki te nauczyły mnie bardzo wielu przydatnych rzeczy, których nie nauczyłbym się na praktykach odbywających się w kraju ojczystym, Dzięki nim nauczyłem się komunikacji z ludźmi, poruszania się po obcym kraju, zakosztowałem tutejszych potraw, zapoznałem się z nową kulturą i nowymi ludźmi. Była to dla mnie wielka szansa, jestem dumny, że z niej skorzystałem. Nasz szef i szefowa byli dla nas bardzo mili, pilnowali byśmy wypoczywali, robili przerwy i się nie przemęczali. Opuszczenie ich ostatniego dnia było bardzo wzruszające dla wszystkich. Chciałbym powtórzyć to przeżycie.

Atmosfera podczas praktyk była bardzo przyjemna. Zostaliśmy miło przyjęci przez szefostwo i współpracowników, którzy dbali stale o nasze samopoczucie. Dostawaliśmy dużo ciekawych zadań, które wykonywaliśmy z przyjemnością. Zdobyliśmy sporo nowej wiedzy na temat naszego zawodu, poznaliśmy wiele gatunków roślin oraz specyfikę ich hodowli w gorącym klimacie Hiszpanii. Mimo bariery językowej, ze strony Hiszpanów nie było problemów z komunikowaniem się. A wręcz dzięki stałej styczności z ich językiem poszerzyliśmy zakres słownictwa. Odczucia po zakończonych praktykach są bardzo pozytywne i z wielką chęcią odbylibyśmy je ponownie.

Praktyki przebiegły pomyślnie. Nauczyłem się wielu nowych rzeczy: przesadzać rośliny doniczkowe, sadzić rośliny w doniczkach, poznałem wiele nowych gatunków roślin. Uważam że praktyki dały mi potrzebne doświadczenie. Była to świetna przygoda, niezapomniane wspomnienia, nasza grupa się zintegrowała dzięki tym praktykom.

W trakcie praktyk odbywających się w Hiszpanii panowała bardzo miła atmosfera. Miałam cudownego, miłego pracodawcę i współpracowników. Mimo małej znajomości języka nie było problemu z dogadaniem się i porozumieniem. Praca przebiegła spokojnie, bez wywierania presji, każdy mógł pracować w swoim tempie. Szef oraz nasza opiekunka bardzo dbali o nasze bezpieczeństwo i komfort, zdobyłam nowe doświadczenie, które na pewno przyda mi się w przyszłości. Poznałam tamtejszy język i kulturę. Na koniec stażu szef zorganizował dla nas grill pożegnalny, co było bardzo miłym gestem z jego strony. W ten sposób zakończyliśmy nasze praktyki i wspólnie spędzony miesiąc razem.

Uważam, że te praktyki to duże doświadczenie w życiu. Chwilami było ciężko, ale klimat i pracownicy firmy wynagradzają ciężkie chwile. Zdobyte umiejętności na pewno przydadzą mi się w przyszłości. Nie było problemu z dogadaniem się z pracownikami hostelu, w którym przebywaliśmy.

Odbyte praktyki oceniam na plus. Najbardziej podobały mi się prace w grupie, każdy mógł się od nowa poznać. Dzięki odbytym praktykom mogliśmy się dowiedzieć oraz nauczyć potrzebnych nam w przyszłości zagadnień związanych z naszym zawodem. Zadania były odpowiednio dobrane dla nas i naszych umiejętności. Szefostwo odpowiednio się nami opiekowało, pozwalano nam ustalić godzinę przerwy oraz godzinę zakończenia pracy w danym dniu praktyki. Wszystkie dobrane zadania wykonywaliśmy z łatwością. Jedynym minusem naszych praktyk był dojazd. Miejsce było oddalone od Malagi o około godzinę drogi i aby dotrzeć do miejscowości musieliśmy odbyć przesiadki. Moim zdaniem oprócz tego jednego minusa praktyki oceniam bardzo dobrze, a wiedzę jaką podczas nich nabyłam w przyszłości będę rozszerzać by lepiej kształcić się w zawodzie architekta krajobrazu.

Praktyki pozwoliły mi na rozwój wiedzy i umiejętności w zakresie ogrodnictwa podczas pracy oraz w zakresie architektury podczas wyjść oraz wycieczek kulturoznawczych. Pozwoliły odwiedzić inny kraj oraz pozwoliły na naukę podstawowego słownictwa w tamtejszym języku. Z praktyk jestem zadowolony, były dla mnie dużą szansą.

Moja ogólna ocena jest pozytywna. Podobała mi się sama praca w szkółce roślinnej jak i podejście całego szefostwa do nas, czyli do praktykantów. Przez cały okres trwania praktyk atmosfera była miła, a przydzielone nam zadania przyjemne do wykonywania i nieskomplikowane. Liczba godzin pracy również nie była uciążliwa, ponieważ wszystkie zadania były rozłożone tak, aby nawet w upał praca nie była męcząca. Miejsce praktyk, cały teren szkółki roślinnej był dobrze zorganizowany, zaopatrzony w sprzęt ogrodniczy oraz zadbany i piękny. Nauczyłam się wielu przydatnych czynności, które z pewnością będą przydatne w przyszłości.

Poziom praktyk był wysoki i spełniał moje oczekiwania. Nauczyłam się tam wielu nowych rzeczy, między innymi sadzenia roślin, nowych metod podlewania trawników, obsługi dmuchawy do liści i dobrania odpowiednich proporcji mieszanki ziemi. Szefostwo było bardzo sympatyczne i miało dobre podejście do młodzież.

PRAKTYKI W PORTUGALII 2022

Od 2 do 29 września 2022 kolejna grupa uczniów z klas IV technikum urządzeń i systemów energetyki odnawialnej, technikum budownictwa oraz technikum inżynierii sanitarnej wyjechała na staż do Portugalii pod opieką pani Agaty Adamiec i pani Doroty Perygi.

Uczniowie odbywający praktykę w firmie Diamante Solar praktykowali umiejętności w zakresie łączenia materiałów z tworzyw sztucznych stosowanych w instalacjach sanitarnych. Ponadto zajmowali się trasowaniem i montażem instalacji wentylacyjnej (prowadzili przewody oraz montowali elementy armatury), kanalizacyjnej  oraz wodnej. Uczniowie pomagali także przy montażu instalacji elektrycznych i telekomunikacyjnych.

Młodzież pracująca w firmie Enercraf zajmowała się montażem instalacji elektrycznej i oświetleniowej: trasowaniem linii przewodów, izolowaniem przewodów elektrycznych, prowadzeniem przewodów w bruzdach ściennych, montażem gniazd i wyłączników, asystowaniem podczas podłączenia instalacji. Ponadto praktykanci wykonywali montaż kabin prysznicowych, oczyszczanie instalacji basenowej, montaż instalacji sanitarnych (uszczelnianie i izolowanie rur) oraz asystowali przy podłączeniu pomp ciepła.

W firmie Dern uczniowie mieli okazję asystować i obserwować czynności związane z montażem, uruchamianiem i serwisowaniem instalacji klimatyzacyjnej. Oprócz tego przygotowywali powierzchnię pod przewody sanitarne oraz asystowali przy montażu instalacji wentylacyjnej.

Praktykanci w firmie Marques & Lima zajmowali się montażem i serwisowaniem klimatyzatorów, asystowaniem przy pracach związanych z podłączeniem instalacji elektrycznych (prowadzeniem i montażem przewodów oraz gniazd elektrycznych). Ponadto zajmowali się montażem kotłów i zbiorników c.w.u., serwisowaniem i naprawą instalacji fotowoltaicznej.

W  firmie Alfaiateias zajmowali się renowacją powierzchni i pracami wykończeniowymi (szlifowaniem, zabezpieczaniem i malowaniem elementów stalowych  i drewnianych) oraz wykonywaniem wylewek izolacyjnych i węzła betoniarskiego.

Wszyscy pracodawcy byli zadowoleni z pracy i zaangażowania naszych uczniów. Oprócz praktycznej nauki zawodu, uczniowie mogli zaobserwować od środka  jak funkcjonuje przedsiębiorstwo z branży oraz poznać rytm pracy i oczekiwania pracodawcy. W trakcie praktyk uczniowie zdobyli wiele umiejętności i kompetencji organizacyjnych i społecznych. Między innymi: umiejętność organizacji pracy swojej i zespołu, dbanie o stanowisko pracy i właściwy dobór narzędzi, umiejętność pracy z zachowaniem zasad BHP, umiejętność funkcjonowania w grupie na co dzień ( wspólne zakwaterowanie), dostosowanie się do wymogów kulturowych obowiązujących w Portugalii oraz  poznanie walorów kulturowych i historycznych największych miast. Mieli także okazję  sprawdzić swoje umiejętności językowe i przekonać się, jak wygląda życie w innym kraju.

W czasie wolnym od pracy uczniowie realizowali oczywiście program kulturowy i poznawali uroki Portugalii. Ponownie odwiedzili Bragę, Porto, Fatimę oraz, po raz pierwszy, przepiękne miasteczko Aveiro.

Relacja: Pierwszym punktem programu był przystanek w Fatimie. Tam zobaczyliśmy między innymi: Kaplicę Objawień, gdzie 13 maja 1917 r. pierwszy raz Matka Boża objawiła się trzem pastuszkom, Bazylikę Matki Bożej Różańcowej, która została wybudowana na prośbę samej Matki Boskiej: „Chcę, żeby zbudowano tu kaplicę”, Wysoki Krzyż, który jest najwyższym punktem Sanktuarium Fatimskiego i  Bazylikę Trójcy Przenajświętszej, najpóźniej wybudowaną i najnowocześniejszą.

Aveiro było kolejnym punktem naszej wycieczki. Jest ono nazywane często „Wenecją Portugalii” z uwagi na kanały wodne, które je przecinają. Sami mieliśmy okazję odbyć rejs tradycyjną łodzią- moliceiros, z której mogliśmy podziwiać sławne zabytki miasteczka, takie jak: dawną fabrykę ceramiki – obecnie Centrum Kongresowe, nowoczesną dzielnicę miasta czy stare domki rybaków. Po rejsie przespacerowaliśmy się po starym mieście, gdzie widzieliśmy między innymi targ rybny. Następnie udaliśmy się do Costa Nova – urokliwiej mekki turystów w okolicach Aveiro, gdzie mogliśmy podziwiać kolorowe domki w paski nad oceanem oraz przepiękne piaszczyste plaże.

Opinie uczestników

Podczas pobytu w Portugalii miałem okazję poznać nową kulturę pracy inną mentalność ludzi, a także nowe miejsca. Podczas tego miesiąca przeżyłem wiele wspaniałych wycieczek, najbardziej podobała mi się wycieczka do Porto oraz Bragi. W trakcie odbywania stażu nauczyłem się wielu nowych rzeczy oraz technologii. Ludzie tutaj byli wspaniali, a także zawsze pomocni i życzliwi. Posmakowałem przez ten miesiąc portugalskich specjałów, zjadłem wiele dobrych obiadów i kolacji, była to z pewnością świetna przygoda, której nie żałuję.

Miałem okazję poznać kulturę pracy w firmie zagranicznej, poznałem obyczaje i tradycje panujące w Portugalii, uczestniczyłem w wycieczkach, które przybliżyły mi historię portugalskich miast. Poznałem nowe smaki portugalskiej kuchni, przełamałem barierę językową oraz nauczyłem się pracować w zespole. Poznałem rutynę pracy Portugalczyków, podszlifowałem umiejętności językowe. Wykonywałem przyjemną i ciekawą pracę oraz poznałem wielu wspaniałych ludzi, dzięki którym praktyki mijały mi z uśmiechem na twarzy.

Podczas praktyk w Portugalii miałem okazję odkryć inną stronę Europy. Nauczyłem się lokalnej kultury pracy, raz było zabawnie, raz nerwowo, ale świetnie się bawiłem poznając przy okazji nowych ludzi. W naszym hostelu zatrzymywali się pielgrzymi zmierzający do lokalnych świętych miejsc. Mimo, że mieliśmy drobne problemy komunikacyjne, rozmawialiśmy godzinami, poznałem nawet jedną osobę z Tajwanu.

Miałem możliwość pracy w obcym środowisku z ludźmi z Portugalii. Mogłem sprawdzić swoje umiejętności językowe. Mimo bariery językowej udało mi się dogadać z szefem. Poznałem nową kulturę pracy, mieszkałem razem w większej grupie osób, zwiedziłem całkiem nowe miejsca, miałem również okazję spróbować regionalnej portugalskiej kuchni. Moja opinia na temat praktyk jest pozytywna i z chęcią wybrałbym się drugi raz.

Podczas praktyk w Portugalii miałem okazję pracować z ekipą portugalską. Mimo barier językowych dobrze się dogadywaliśmy. Poznaliśmy kulturę pracy, mieliśmy okazję zwiedzić dużo ciekawych miejsc i poznać tutejszą kuchnię. Mieszkałem razem z kolegami w jednym hostelu, gdzie pojawiały się nowe osoby z innych krajów. Moja opinia na temat tych praktyk jest pozytywna i chciałbym polecić je innym. Mógłbym jeszcze raz tu przyjechać.

Podczas odbywania stażu w Portugalii mogłem sprawdzić swoje umiejętności budowlane, mogłem zwiedzić inne rejony świata i skosztować regionalnej kuchni. Mogłem poznać osoby z innych państw i poprawić kontakty z kolegami ze szkoły. Moja opinia dotycząca praktyk jest pozytywna. Uważam iż było to bardzo ciekawa inicjatywa i przygoda, która pomogła mi zdobyć wiedzę, którą będę mógł zastosować w życiu jak i w szkole. Gdyby udało mi się jechać drugi raz, z chęcią spróbowałbym.

Biorąc udział w stażu miałem okazję poznać kulturę innego państwa, poznać nowych ludzi, udało mi się poznać podstawowe zwroty po portugalsku, poprawiłem swoje umiejętności używania języka angielskiego i spróbowałem kilku regionalnych dań. Na wycieczkach udało mi się spędzić miło czas i zwiedzić piękne miejsca. Praktyki bardzo mi się podobały.

Podczas praktyk zagranicznych w Portugalii nauczyłem się wielu przydatnych rzeczy związanych z moim zawodem. Podczas wyjazdu byłem zafascynowany panującą kulturą w tym kraju, a także bardzo smaczną kuchnią. Bardzo podobały mi się cotygodniowe wycieczki. Zobaczyłem wiele pięknych miejsc. Jestem zadowolony z praktyki i całego wyjazdu.

Nie miałem żadnych problemów w porozumiewaniu się z pracownikami w portugalskiej firmie. Miałem określony zakres robót. Nauczyłem się montażu instalacji kolektorów słonecznych, których wcześniej nie wykonywałem. Dzięki organizowanym wycieczkom poszerzyłem i zgłębiłem się w kulturze Portugalii. Wycieczka do Fatimy zrobiła na mnie największe wrażenie.

Miałem okazję poznać kulturę pracy w firmie zagranicznej. Poznałem obyczaje i tradycje panujące w Portugalii, podszlifowałem umiejętności językowe, wykonywałem czasochłonną uczącą cierpliwości pracę. Nauczyłem się montażu elementów instalacji elektrycznej i oświetleniowej oraz doboru narzędzi do wykonywanych czynności oraz pracy zespołowej

Przez pierwsze dwa tygodnie praktyk było dosyć żmudno, ponieważ wykonywaliśmy pracę które nie rozwijały zbytnio naszych umiejętności. Następny tydzień pracowaliśmy na innej budowie i było lepiej, gdyż zastaliśmy tam młodszą ekipę i bardziej komunikatywną. Była także lepsza praca do wykonania, na przykład malowanie czy montaż i demontaż rusztowania. Poznaliśmy także historię jednych z największych miast Portugalii, posmakowaliśmy kuchni portugalskiej.

Przez pierwsze dwa tygodnie praktyk było dosyć monotonnie, ponieważ było tylko szlifowanie barierek. Drugim minusem była próba porozumiewania się, ponieważ była bariera językowa oraz wiekowa. Następne tygodnie były dużo lepsze, ponieważ przeniesiono nas na inną budowę z tej samej firmy. Była tam młodsza ekipa pracowników, z którymi dało się też bez problemu porozmawiać i dogadać. Pomagali nam rozwinąć swoje umiejętności w budownictwie. Do zakwaterowania brak zastrzeżeń, był tam bardzo miły personel. Pokoje były bardzo wygodne i przyjemne. Poznałem też sporo nowych smaków portugalskich.,

PODSUMOWANIE

Mimo pandemicznych zawirowań udało nam się zrealizować wszystkie planowane mobilności. Praktyczne szkolenie zawodowe za granicą odbyło w sumie 57 uczniów technikum: 28 budowlańców, 16 architektów krajobrazu, 10 techników systemów i urządzeń energetyki odnawialnej i 3 techników inżynierii sanitarnej. Duża część uczestników zaliczyła za granicą obowiązkowe praktyki śródroczne. Grupom towarzyszyło 8 nauczycieli. Po analizie ankiet ewaluacyjnych można stwierdzić, że:

– dzięki udziałowi w projekcie większość uczestników poznała realia swojego zawodu – 91%

– niektórzy zweryfikowali stosunek do swojego zawodu – 13% nie wybrałoby ponownie swojego kierunku;

– po praktykach wybrany zawód wydaje się uczestnikom łatwiejszy (78%) i bardziej atrakcyjny (91%);

– większość uczestników oceniła, że po praktykach jest bardziej pewna siebie (81%), ma zaufanie do swoich umiejętności (87%), dobrze radzi sobie samodzielnie w obcym otoczeniu (93%), mogłaby wyjechać za granicę, aby uczyć się lub pracować (91%);

– 70% uczniów uważa, że dobrze porozumiewa się z obcokrajowcami, a 87% z nich uważa, że rozwinęła się językowo i zawodowo;

– 93% uczestników oceniło staż na 5 lub 4.

 

 

Uczniowie nauczyli się w trakcie stażu:

murować z cegły silikonowej z zachowaniem odpowiedniej wysokości z prostym zakończenia lica muru

prawidłowego wypełnienia spoin

posługiwać narzędziami murarskimi

pracować samodzielnie

odczytywać dokumentację techniczną

przygotowywania zaprawy

utrzymywania pionu i poziomu

zachowania czystości na miejscu pracy

robót wykończeniowych w budownictwie (malowanie, szfifowanie, fugowanie)

montażu i demontażu rusztowania

dobierać narzędzia i sprzęt do wykonywanych czynności

technik renowacji muru

montażu elementów instalacji elektrycznej i oświetleniowej

montażu instalacji wentylacyjnej i kanalizacyjnej

montażu instalacji kolektorów słonecznych

budowy i montażu windy budowlanej

montażu klimatyzatorów, zbiorników i kotłów C.W.U

montażu pomp ciepła

montażu kabin prysznicowych

montażu i serwisowania klimatyzatorów

montażu instalacji ogrzewania podłogowego

rozpoznawania nowych gatunków roślin

specyfiki uprawy roślin w klimacie hiszpańskim (np. agapanthus azul, gaura, strelitzia augusta, strelitzia nicolai, strelitzia reginae, lantana )

dobrania sposobu pielęgnacji odpowiedni do potrzeb rośliny

morfologii i rozmnażania poszczególnych roślin

przygotowania mieszanki ziemi do sadzenia

sadzenia materiału roślinnego z siewek i nasion

przycinania sadzonek

sposobu działania systemu nawadniającego

zwalczania szkodników

przygotowania roślinności do transportu

pikowania roślin

podwiązywania krzaków

sposobów nawożenia

obsługi i doboru narzędzi i sprzętu ogrodniczego do poszczególnych czynności