

ESF01- 2013-1-PL1-LEO01-37364
Działania projektowe zostały sfinansowane w ramach projektu systemowego pt. „Staże i praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo” realizowanego przez Europejski Fundusz Społeczny, Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
W projekcie wzięło udział 20 uczestników: 10 uczniów technikum budowlanego oraz 10 uczniów technikum energetyki odnawialnej, którzy w październiku 2014 roku odbyli 3 tygodniowe praktyczne szkolenie w Niemczech.
Głównym tematem projektu były energooszczędne i ekologiczne domy. Grupa TEO wyjechała do Centrum Edukacyjnego BBW we Frankfurcie nad Odrą, gdzie pogłębiała wiedzę na temat ekologicznych sposobów pozyskiwania energii w gospodarstwie domowym, takich jak kolektory słoneczne i pompy ciepła. Grupa TB wyjechała do ośrodka w Cottbus, do Zakładu Promowania Kształcenia Zawodowego, gdzie poznawała technologie z zakresu budownictwa energooszczędnego.
Uczniowie technikum energetyki odnawialnej wykonywali prace w zakresie montażu ogniw fotowoltaicznych i kolektorów słonecznych, doboru parametrów instalacji oraz montażu elementów instalacji solarnej i elektrycznej, obliczeń doboru parametrów kolektorów i fotoogniw dla budynków mieszkalnych i budynków użyteczności publicznej, a uczniowie technikum budowlanego zadania w ramach oceny efektywności energetycznej projektowanych i istniejących budynków.
PIERWSZE DNI PRAKTYK W NIEMCZECH
Grupa TO (Frankfurt nad Odrą)
Dotarliśmy na miejsce stażu około godziny 19.00 w niedzielę. Zostaliśmy powitani przez koordynatora, następnie przydzielono uczestnikom pokoje. Zakwaterowanie jest dobre: pokoje czyste, estetycznie urządzone, jest też aneks kuchenny.
Grupa otrzymała wszystkie informacje dotyczące pobytu. W ośrodku szkoleniowym powitał nas kierownik oraz instruktor, który od poniedziałku prowadzi zajęcia zgodnie z harmonogramem. Tematem pierwszych zajęć były podstawowe jednostki fizyczne do pomiaru prądu, mocy i napięcia. Była to teoria poparta praktycznymi ćwiczeniami, na koniec grupa otrzymała zadania do wykonania.
Na praktyce w BBW uczniowie czują się dobrze, są zaangażowani, chętnie słuchają i wykonują zadania, chociaż czasem są trudne. Instruktor prowadzi zajęcia w odpowiednim dla nich tempie, cierpliwie tłumaczy i podaje dużo przykładów, zachęcając w ten sposób do pracy. Z językiem każdy uczestnik radzi sobie na swoim poziomie, ale powoli przełamują się i nawiązują pierwsze kontakty z instruktorem.
Grupa TB (Cottbus)
W poniedziałek wstaliśmy o 6.00 rano. O 6.55 spotkaliśmy się wszyscy na portierni. Czekał tam na nas pan Johan z Centrum Kształcenia. Poszliśmy z nim razem na przystanek i autobusem dotarliśmy na miejsce praktyk. Około 8.00 zjedliśmy smaczne śniadanie i udaliśmy się do sali konferencyjnej gdzie instruktor przedstawił nam temat praktyk „Ocieplanie murów i dachu”. Następnie dowiedzieliśmy się, że w pierwszym tygodniu będziemy ocieplać fasadę, w drugim tygodniu szalować 2 ściany, a w trzecim ocieplać dach. Odbyliśmy też szkolenie bhp. Instruktor opowiedział nam o dualnym systemie szkolnictwa w Niemczech, a potem oprowadził nas po 8 salach ćwiczeniowych budynku. My będziemy ćwiczyć w dwóch z nich. Po obiedzie udaliśmy się na warsztaty i zaczęliśmy od zabezpieczania okien przed wtorkowymi robotami dociepleniowymi. We wtorek zostaliśmy podzieleni na dwie grupy. Na początek wyznaczyliśmy poziom listwy kierunkowej przy pomocy poziomicy laserowej. Następnie na zadanym poziomie przykręciliśmy listwę kierunkową. Po przerwie obiadowej instruktor omówił przycinanie płyt styropianowych specjalnym urządzeniem.
Warunki w pokojach mamy bardzo dobre. Wszyscy mieszkamy na 4 piętrze internatu w 3 segmentach. Na jedzenie nie ma co narzekać. Inne, ale smaczne. Pani tłumaczka jest bardzo pomocna, ale uczniowie poznają nowe słowa i dogadują się po niemiecku coraz lepiej. Po skończonych zajęciach wracamy do internatu lub zwiedzamy Cottbus z niemieckim opiekunem grupy.


NASZE PRAKTYKI
GRUPA TECHNIK BUDOWNICTWA
Co robiliśmy?
Czego się nauczyliśmy?
Ocieplanie ściany zewnętrznej styropianem metodą lekką-mokrą.
Mocowanie listew ochraniających otwory okienne i drzwiowe podczas docieplania ściany; mocowanie listwy kierunkowej dla płyt styropianowych; przyklejanie płyt styropianowych do ściany; stosowanie specjalnej taśmy uszczelniającej wokół krokwi- osadzanie metalowych kątowników na narożnikach ściany; osadzanie siatki Rabitza wokół otworów okiennych i drzwiowych; nakładanie kleju na styropian wraz z zatapianiem w nim siatki Rabitza.
Murowanie ściany trójwarstwowej.
Murowanie wewnętrznej warstwy ściany z cegły silikatowej; układanie izolacji poziomej przeciwwilgociowej; mocowanie styropianu do wewnętrznej warstwy ściany za pomocą specjalnych łączników talerzykowych; murowanie zewnętrznej warstwy ściany z zachowaniem przerwy wentylacyjnej; murowanie parapetu w zdanym otworze okiennym; kontrola jakości wykonywanych prac i porównanie z dokumentacją techniczną.
Ocieplanie dachu skośnego wełną mineralną oraz układanie paraizolacji
Przycinanie maty z wełny mineralnej na wymiar; osadzanie wełny mineralnej pomiędzy krokwiami; zakładanie paroizolacji; uszczelnianie paroizolacji wokół rur kanalizacyjnych.
GRUPA TECHNIK ENERGETYKI ODNAWIALNEJ
Co robiliśmy?
Czego się nauczyliśmy?
Obliczenia projektowe doboru zasobnika ciepłej wody użytkowej dla instalacji kolektorów słonecznych
Oszacowanie dostosowania wielkości zasobnika do ilości osób zamieszkujących; wypełnianie formularza ofertowego dla klienta
Obliczenia projektowe doboru zużycia ciepłej wody użytkowej dla zadanej liczby osób dla instalacji kolektorów słonecznych
Oszacowanie dostosowania wielkości dziennego zużycia ciepłej wody; oszacowanie zużycia na podstawie charakterystyki osób korzystających z ciepłej wody użytkowej; wypełnianie formularza ofertowego dla klienta
Rozpoznawanie typów rur kolektora.
Określenie rozwiązania technologicznego lub producenta urządzenia na podstawie jego wyglądu; umiejętność rozpoznawania możliwości montażu danego rozwiązania technologicznego.
Zapoznanie z technologią niemieckich systemów solarnych.
Określanie możliwości montażu danego rozwiązania technologicznego; rozpoznawanie rodzaju instalacji solarnej i na jego podstawie rozpoznanie sprawności.
Obliczenia projektowe doboru fotoogniw pod względem zapotrzebowania na energię elektryczną.
Szacowanie zapotrzebowania na energię na podstawie danych inwestora; określanie zużycia energii urządzeń domowych na podstawie opisu tabliczek znamionowych.
Dobór konstrukcji wsporczej fotoogniw i kolektorów.
Określenie zapotrzebowania na materiały konstrukcji wsporczej, na podstawie rozwiązań technologicznych konstrukcji więźby dachowej; rozpoznawanie możliwości usytuowania urządzeń.
Obróbka przewodów elektrycznych i przygotowanie ich do lutowania.
Rozpoznawanie narzędzi potrzebnych do wykonywania połączeń w instalacjach elektrycznych- nabycie umiejętności pracy zgodnie z zasadami BHP i p.poż podczas wykonywania połączeń instalacji elektrycznych, umiejętność doboru środków ochrony osobistej przy wykonywaniu instalacji elektrycznych.
Lutowanie jako metoda łączenia elementów instalacji elektrycznych.
Umiejętność pracy zgodnej z wymogami technologii- umiejętność starannego i rzetelnego wykonywania pracy, odpowiedzią na wysokie wymagania inwestora.
Przygotowanie i opracowanie formularza ofertowego doboru instalacji do wymogów i potrzeb klienta.
Umiejętność pozyskiwania klientów i promowania własnej działalności w społeczeństwie lokalnym.
Zapoznanie z technologią niemieckich systemów fotowoltaicznych.
Umiejętność rozpoznawania możliwości montażu danego rozwiązania technologicznego; umiejętność rozpoznawania rodzaju fotoogniwa i na jego podstawie rozpoznanie sprawności.
WSZYSCY UCZESTNICY
Kompetencje językowe
Podniesienie kompetencji językowych w zakresie języka niemieckiego poprzez poszerzenie znajomości słownictwa zawodowego z zakresu budownictwa i energetyki odnawialnej, poprawienie sprawności komunikacyjnej w języku obcym w środowisku pracy, poprawienie sprawności komunikacyjnej w życiu codziennym oraz przełamanie bariery językowej w kontaktach z obcokrajowcami.
Kompetencje organizacyjne
Nabycie umiejętności pracy zgodnie z zasadami BHP; umiejętność doboru środków ochrony osobistej; umiejętność starannego i rzetelnego wykonywania pracy, w odpowiedzi na wysokie wymagania inwestora; umiejętność dbania o stanowisko pracy; umiejętność właściwego doboru narzędzi.
Kompetencje społeczne
Umiejętność pracy w zespole; umiejętność funkcjonowania w środowisku obcojęzycznym i obcym kulturowo w życiu codziennym i zawodowym; otwarcie się na podnoszenie kwalifikacji oparte na współpracy międzynarodowej.
OPINIE UCZESTNIKÓW
Praktyki ogólnie oceniam na ocenę pozytywną, ponieważ porównałam teorię, której nauczyłam się na lekcjach z praktyką. Potrafię postawić w miarę prosty mur oraz zrobić ocieplenie. Przyklejanie styropianu na zewnętrzne ocieplenie domu było dosyć proste, najwięcej trudności było przy mierzeniu różnych docinek np. do krokiew. Potrafię otynkować budynek oraz posługiwać się narzędziami. Dzięki praktyce potrafię odpowiednio ocieplić budynek, ponieważ wykonywaliśmy różne rodzaje dociepleń np. krokiew i wykonywanie podbitki. Ponadto, mogłam też podszkolić języki obce. Poznałam dużo ciekawych osób, np. Rosjanki z wymiany, z którymi rozmawiałam po angielsku. W sklepach podszlifowałam język niemiecki, który jest dla mnie trudny. Jedzenie było dosyć dobre, bardzo odmienne od polskiego. Wycieczki były bardzo ciekawe. Ogólnie było wesoło, ale też było mnóstwo pracy i nauki nowych rzeczy. Myślę, że takie praktyki są bardzo interesujące, powinniśmy jeździć na nie co rok.
Podczas praktyk zawodowych w Cottbus nauczyłem się ciekawych rzeczy, takich jak budynków na zewnątrz, murowania ściany trójwarstwowej z bloczków sylikatowych oraz styropianu i cegieł, a także ocieplania dachu wełną mineralną. Robiąc to, mogłem porównać niemiecką i polską technologię np. w ociepleniu (dowiedziałem się, że Niemcy używają listew dookiennych z siatką albo profili poziomujących warstwę styropianu, czego w Polsce się nie stosuje). Praktyki bardzo mi się podobały ze względu na wyposażenie ośrodka, zadania jakie wykonywaliśmy oraz to, że poznałem wiele urządzeń, z którymi do tej pory nie miałem do czynienia. Bardzo podobała mi się wycieczka do Berlina – zwiedziliśmy Bundestag, Bramę Brandenburską, muzeum figur woskowych. Odwiedziliśmy też salon Mercedesa. Świetnie również było w Tropical Island, gdzie mogliśmy się wyszaleć oraz obejrzeć tak wielką konstrukcję stalową z bliska. Na stażu podszkoliłem swój język niemiecki, w szczególności słownictwo budowlane, tj. nazwy narzędzi, części budynków, materiały itp. Wyjazd bardzo mi się podobał, aż żałuję, że jestem już w czwartej klasie i nie będę miał okazji go powtórzyć.
Praktyki w Cottbus były bardzo fajne, ogólnie oceniam je pozytywnie. W ciągu trzech tygodni nauczyłam się bardzo dużo rzeczy. Najbardziej podobało mi się to, że mogłam przełożyć wiedzę teoretyczną ze szkoły na praktykę i ją dopracować. W pierwszym tygodniu nauczyłam się ocieplać budynek. Niemcy używają trochę innej technologii, ale ciekawie było pracować z innymi materiałami niż w Polsce. Oczywiście korzystają ze styropianu, kleju i siatki jak my, ale dorzucili inne bardzo pomocne rzeczy. W drugim tygodniu nauczyłam się murować ściankę. Wiedziałam, jak to ma wyglądać w teorii, ale nie w praktyce. Na początek używaliśmy bloczków i ocieplaliśmy styropianem, który potem musieliśmy zakryć cegłami pełnymi. Fajnie było doświadczyć nowych rzeczy z budownictwa, zwłaszcza, że wiąże z tym zawodem przyszłość. Z pewnością mi się to przyda. W trzecim tygodniu ocieplałam dach, nie było to dla mnie nic nowego, robiłam to już wcześniej, ale miło było się podszkolić. Dzięki temu mogłam zobaczyć, co muszę poprawić, żeby dojść do perfekcji. Bardzo podobały mi się wycieczki, dzięki którym mogłam zobaczyć więcej Niemiec, poznać lepiej historię tego kraju. Praktyki będę wspominać bardzo dobrze, poznawaliśmy dużo osób o różnej narodowości. Dzięki temu mogłam bardziej podszkolić język, ale mam jeszcze braki w słownictwie. Poznałam też zwyczaje Niemców i ich kulturę. Będę tęsknić za takimi praktykami, bo lubię chłonąć wiedzę. Takie wyjazdy mogłyby być co roku, zwłaszcza dla budownictwa.
Podczas praktyk podniosłam swoje kwalifikacje zawodowe – zdobyłam nowe umiejętności (lutowanie miękkie, projektowanie instalacji fotowoltaicznej i instalacji z kolektorami słonecznej, obliczanie mocy ogniw słonecznych, obliczanie zapotrzebowania ilości ciepła dla osoby, rodziny, budynku). Oprócz tego poszerzyłam swoją wiedzę na temat energetyki słonecznej. Zdobyłam większą wiedzę na temat kultury obcego kraju- Niemiec. Poznałam nowych ludzi, stałam się bardziej otwarta na nowe znajomości i inną kulturę. Jestem też bardziej samodzielna i poprawiłam swoją umiejętność komunikowania się w języku obcym.
Instytucja przyjmująca czyli ośrodek BBW we Frankfurcie nad Odrą to kompleks dobrze wyposażonej i zorganizowanej szkoły która zajmuje się nauczaniem i przekwalifikowywaniem osób, które poszukują pracy lub chcą zdobyć nowy zawód oraz poszerzyć swoje umiejętności. Od początku do końca naszego wyjazdu mieliśmy bardzo dobrze zorganizowany czas zarówno w szkole jak i po zajęciach. Nasz instruktor okazał się bardzo utalentowanym i otwartym człowiekiem, wyjaśniał nam po kilka razy rzeczy, o których nie mieliśmy pojęcia, ale dzięki niemu wiele się nauczyłem. Odbyty staż pomoże mi w realizacji dalszych planów edukacyjnych i zawodowych, nauczył mnie pracy w grupie i opanowania w trudnych sytuacjach. Dzięki nauce języka niemieckiego i odbycia stażu we Frankfurcie nad Odrą nauczyłem się funkcjonowania w środowisku zawodowym za granicą. Zapoznałem się z kulturą innego kraju. Podczas stażu nauczyłem się samodzielności i dyscypliny pracy. Jestem bardzo zadowolony, gdyż dzięki uzyskanym kwalifikacjom mogę być bardziej atrakcyjny na rynku pracy w Polsce i za granicą.
Dzięki udziałowi w stażu nauczyłem się obliczać różne rzeczy związane z doborem instalacji solarnej/fotowoltaicznej, wiem jak nazwać niektóre pojęcia po niemiecku w moim zawodzie, jestem bardziej samodzielny. Cieszyła mnie możliwość nauki w obcym kraju, który mogłem poznać pod względem nauki oraz kultury. Oczekuję, że odbyty staż dobrze odbije się w przyszłości na mojej karierze zawodowej.
Na praktykach w Cottbus w Niemczech zaciekawił mnie niemiecki system „dualny”, który polega na tym, że to szkoła wybiera nam firmę i że uczniowie głównie nastawieni są na praktyki w firmach, w których będą pracować po egzaminie. W pierwszym tygodniu przypomniałem sobie jak się ociepla ściany styropianem. Jedyne, co mnie zdziwiło to siatki ochronne rozkładane na futrynę okna, których w Polsce się nie stosuje. W drugim tygodniu w grupach dwuosobowych mieliśmy wybudować murek z dwóch warstw pustaka (cegła i bloczek) i pomiędzy nie styropian. Ta praktyka była ciężka, ale przydatna, ponieważ nigdy nie murowałem. Jak na pierwszy raz chyba dobrze mi poszło. Trzeci tydzień to było dla mnie coś zupełnie nowego. Wełny mineralnej nigdy nie miałem w rękach i po raz pierwszy użyłem jej do ocieplenia. To był bardzo ciekawy eksperyment i ciekawe doświadczenia. Ostatni tydzień był dla mnie najciekawszy pod względem praktyk, ponieważ wata szklana to coś, z czym nigdy nie miałem styczności. To nie była ciężka praca, lecz dobra i drogocenna nauka przydatna w późniejszych latach. Ogółem wyjazd do Niemiec bardzo mi się podobał, gdybym miał możliwość wyjechania jeszcze raz, na pewno bym skorzystał.
Uważam, że praktyki zagraniczne to idealny sposób na kształcenie młodych budowlańców, gdyż Niemcy są mistrzami i liderami, jeśli chodzi o tę branżę. Myślę, że zadania przygotowane dla nas były interesujące, a moje zdolności poszerzone, gdyż każde z ćwiczeń wykonywałem po raz pierwszy w życiu. Instruktorzy, którzy nadzorowali nasze prace, dokładnie tłumaczyli na czym mają polegać i jak je wykonać. Program kulturowy, który został przygotowany, bardzo mi odpowiadał. Sporo czasu poświęciliśmy na poznanie historii miasta Cottbus. Nie mieliśmy problemu z zaklimatyzowaniem się. Przy okazji mogliśmy posłuchać, jak brzmi język niemiecki na co dzień i uczyliśmy się nowych słówek z panią tłumaczką.