Praktyki zagraniczne w ogrodach Andaluzji jako sposób na rozbudzenie kreatywności i aktywności zawodowej uczniów technikum architektury krajobrazu

2014-1-PL01-KA102-000866

W projekcie wzięło udział 20 uczniów technikum architektury krajobrazu z Zespołu Szkół Technicznych w Częstochowie, którzy w październiku 2015 roku wyjechali na miesięczny staż zawodowy w ogrodach i innych obiektach zieleni miejskiej w Granadzie, w regionie Andaluzji (Hiszpania).

 

NASZE PRAKTYKI

Zespół pałacowy ALHAMBRA

Od poniedziałku 5 października 2015 uczniowie rozpoczęli pracę w ogrodach Andaluzji w ramach programu Erasmus+. 15 osób pracuje w Alhambrze. Na spotkanie organizacyjne udaliśmy się do ogrodów Alhambry ze studentką z Czech, która opiekuje się zagranicznymi grupami. Młodzież i nauczyciele otrzymali identyfikatory, które upoważniają do wejścia na teren warowni. W Alhambrze panują bardzo restrykcyjne zasady bezpieczeństwa i organizacja i jakość pracy młodzieży musi być bez zarzutów. Pierwszego dnia odbyło się spotkanie organizacyjne i zwiedzanie warowni.

Kolejnego dnia stawiliśmy się w pracy o umówionej godzinie – 7.30, przed wejściem czekały już tłumy turystów. Nasi uczniowie zostali podzieleni na 3 grupy i  każdej z grup przydzielono opiekuna: Paco, Kristofer i Antonio.

Grupa 1 pracowała w ogrodzie Adarves (Cardin de los Adarves), który znajduje się niedaleko od wejścia do Alcazaby. W pobliżu znajduje się Mirador, czyli platforma widokowa, z której roztacza się przepiękny widok  na panoramę miasta i dzielnice –  Albaicin i Sacromonte. 2 grupa pracowała w części El Partal, w ogrodach usytuowanych na tarasach.  Kolejna grupa odbywała praktyki w ogrodach Generalife, których arabska nazwa oznacza „rajski ogród architekta”. Tworzy go labirynt alejek, ciągów ogrodów, dziedzińców z wodotryskami i fontannami, pawilonami, tarasy, kaskady i galerie.

Uczniowie wykonywali różne prace: przygotowanie terenów i poletek do wysadzania roślin kwiatowych, formowanie żywopłotów z cyprysów i bukszpanu, pielęgnację róż, przekopywanie rabat w geometrycznych ogrodach, sianie i sadzenie roślin w pojemnikach, obcinanie egzotycznych drzewek owocowych.

Bariera językowa nie stanowiła problemu, wielu pracowników hiszpańskich mówiło w języku angielskim. Uczniowie starali się również porozumiewać po hiszpańsku i uczyć się nowego języka.  Atmosfera w pracy była przyjemna, pracodawcy byli uprzejmi, przyjaźni, uśmiechali się i z wielkim zaangażowaniem tłumaczyli, opowiadali uczniom o tym cudownym miejscu jakim jest Alhambra i Granada.

Pomimo wielkiego zmęczenia – sama droga do pracy była niezwykle uciążliwa –  młodzież była zadowolona z pracy i zachwycona miejscem, w którym się znajdowała. Uczniowie i nauczyciel stanowili rodzaj „atrakcji turystycznej” dla wielu obcokrajowców odwiedzających warownię, turyści pytali się o pracę, o ogrody, nawet o sposób dotarcia w różne rejony Alhambry.

Ogród CARMEN DE LA VICTORIA

Uczniowie pracowali w przepięknym XIX wiecznym  ogrodzie rezydencjonalnym Carmen de la Victoria w Granadzie. Ogród ten w 1945 roku został przyjęty przez Uniwersytet Granada. Carmen de la Victoria jest to ogród tarasowy, położony na wzgórzu Albayzín, stąd roztacza się przepiękny widok na Alhambrę i architekturę starszej dzielnicy Granady. Ogród jest typowy dla zabytkowych dzielnic Granady – składa się z tarasowo położonych dziedzińców z niezwykle bogatą roślinnością – są tu okazy 90 letniej glicynii  – pnącza, które oplata pergolę, bindaż i tworzy wspaniałe cieniste korytarze.

Uczniowie z ZST pod opieką Pepe i nauczycielek p. Joanny Tomczak i p. Magdy Raganiewicz wykonywali prace pielęgnacyjne zieleni. Przycinali żywopłoty i szpalery, obcinali ekspansywne bluszcze, czyścili fontanny i oczka wodne, nauczyli się konserwacji narzędzi mechanicznych. Hiszpańscy opiekunowie byli niezwykle uprzejmi, cierpliwi i poświęcający naszym uczniom dużo uwagi i czasu.

SIERRA NEVADA

Uczniowie odbyli również praktyki w ogrodach botanicznych Uniwersytetu Granada min. na Wydziale Farmacji. Jednym z zdań było przygotowanie rozsady roślin pionierskich, głównie bylin skalnych i górskich.

16 października uczestnicy pojechali wraz ze swoimi hiszpańskimi opiekunami: Pepe i Carmen oraz nauczycielkami z ZST  do pracy w góry Sierra Nevada. Przygotowane i opisane wcześniej rośliny uczniowie sadzili w alpinarium położonym w górach na wysokości 2750 m n.p.m. Praca była trudna, grunt w którym rosną rośliny jest niezwykle kamienisty,  teren alpinarium ma znaczne nachylenie. Pracownicy uniwersytetu tłumaczyli nam, że gatunki tych roślin są niezwykle ważne do prawidłowego funkcjonowania tego górskiego ekosystemu. Podróż w góry była bardzo ekscytująca, widoki wspaniałe, pogoda dopisała. Zmęczeni, ale zadowoleni z efektów pracy wróciliśmy wczesnym popołudniem do Granady do Albaicin.

ODRÓD BOTANICZNY UNIWERSYTETU W GRANADZIE

Uniwersytecki ogród botaniczny zlokalizowany jest w pobliżu placówki naukowej w centrum Grenady. Jest podzielony na części w postaci geometrycznych kwater, gdzie zgromadzono bogate kolekcje roślin charakterystycznych dla regionu Andaluzja. Są tutaj palmy, cykasy, olbrzymie juki, sosny pinie, cedry, popularne w Hiszpanii mirty, laury, oleandry a także duża kolekcja bylin, ziół, roślin kwiatowych i sukulentów. Wszystkie rośliny opatrzone są etykietami z nazwą łacińską gatunku, co ułatwia ich zapamiętywanie.

Grupą naszych uczniów opiekowali się pracownicy uniwersytetu: Pepe i Carmen. Ci hiszpańscy opiekunowie byli uprzejmi, polubili swoich podopiecznych, tłumaczyli im zadania, które na bieżąco mieli wykonywać, uczyli ich nazw nowych gatunków roślin, pomagali i kontrolowali ich pracę. Razem z uczniami wychodzili do różnych placówek i ogrodów uniwersyteckich, które zlokalizowane są na terenie Granady.

Młodzież wykonywała prace pielęgnacyjne w ogrodzie, głównie cięcie roślin, sadzenie, rozmnażanie, prace porządkowe i inne. Ciekawym doświadczeniem było przycinanie palmy – daktylowca na wysokości z użyciem sprzętu alpinistycznego. Palmy takie należy sukcesywnie czyścić i obcinać im suche liście, usuwać szkodniki, które je często atakują.

OPINIE UCZESTNIKÓW

„Moim zdaniem miesięczna praktyka, którą odbyłam była bardzo korzystna dla mnie. Wyjechałam za granicę do Hiszpanii i najważniejsze pracowałam w ogrodach Alhambry, która jest wpisana na listę UNESCO. Jestem również bardzo zadowolona z wycieczek do Cordoby, Salobreny, Sewilli i Malagi. Zakwaterowanie też było dobre. Posiłki bardzo mi smakowały, oprócz śniadania. Ogólnie jestem zadowolona z wyjazdu, ponieważ przeżyłam przygodę i myślę, że odbyte praktyki podniosły mój poziom kwalifikacji zawodowych.”

„Wyjazd do Hiszpanii był dla mnie bardzo odstresowujący, mogłem uciec trochę od rutyny dnia codziennego poprzez przeżycie przygody mojego życia, która wiele mnie nauczyła. Samodzielność i odwaga to są główne kwestie, których można się nauczyć, a także jak sobie radzić w ciężkich sytuacjach, przełamywać się językowo w kontaktach z obcymi ludźmi. Tereny Hiszpanii, okolice w których się znajdowaliśmy były piękne, było czuć magię tego kraju – mam na myśli wąskie uliczki, bary, nocne życie, pogoda, przy której można było się zrelaksować.”

„Całe praktyki uważam za udane. Zdobyłam nowe umiejętności, poprawiłam moją sprawność językową, poznałam wielu wspaniałych ludzi. Najmilej wspominam naszych instruktorów, Pepe i Carmen, którzy okazali nam wiele ciepła i życzliwości. Chętnie pojechałabym tam jeszcze raz.”

„Moim zdaniem wyjazd był genialny, dobrze zaplanowany i zorganizowany. Miejsca praktyk, gdzie uczyli mnie Pepe i Carmen, nie zapomnę do końca życia. Rzeczy, których nas nauczyli na pewno przydadzą mi się z dalszym życiu. Zapamiętam niezapomniane widoki, miejsca i ludzi. Jestem wdzięczny za szansę wyjechania do obcego kraju, można się dzięki temu dużo nauczyć.”

„Praktyki były bardzo dobrze zorganizowane. Dużo się nauczyłam. Bardzo się cieszę, że tam byłam, poznałam nowe osoby, możliwości i bogactwo roślinne. Instruktorzy, którzy przekazywali nam wiedzę i uczyli nas nowych umiejętności, byli bardzo opiekuńczy i troskliwi. Przekazali nam wszystko bardzo dokładnie i dobrze. Bardzo sympatyczna obsługa, dobry kucharz i wspaniali kierowcy. Bardzo ładne krajobrazy i dobra lokalizacja. Komunikacja w mieście była ciężka, bo mało osób rozmawia po angielsku, ale na praktykach dogadywaliśmy się bardzo dobrze. Osoby, które były wokół nas były bardzo chętne do nauki polskiego, więc było też śmiesznie.”

„Z całego wyjazdu jestem bardzo zadowolona. Miejsce praktyk było ciekawe i interesujące. Nauczyłam się wielu ciekawych rzeczy. Trafiliśmy na bardzo miłych opiekunów, którzy pokazywali nam jak prawidłowo wykonywać niektóre prace związane z moim zawodem. Warunki w miejscu zakwaterowania były bardzo dobre. Nie mam żadnych zastrzeżeń. Jedynym minusem całej organizacji wyjazdu był brak odpowiedniej komunikacji z biurem (odwołana wycieczka, problemy z ciepłą wodą).”

„Moim zdaniem miesięczny pobyt i praktyki w Hiszpanii bardzo pomogą mi w przyszłości. Dzięki nim wiele się nauczyłem. Podczas pobytu zorganizowane były posiłki, które były bardzo dobre. Praca na uniwersytecie zapewniła mi dogodne warunki do rozwoju. Cały wyjazd oceniam bardzo pozytywnie.” 

„Praktyki oceniam bardzo wysoko, jestem zadowolona z pracy, którą wykonywałam. Komunikacja między nami a opiekunem grupy była wystarczająco zrozumiała. Prace przydzielone nam zawsze były jasne i zrozumiałe, i miały na celu zdobycie nowych kompetencji. Atmosfera była bardzo przyjazna.”

„Wyjazd na zagraniczne praktyki do Hiszpanii był bardzo udany. Warunki mieszkalne były zadowalające, a jedzenie dobre. Miejsce praktyk było bardzo interesujące i w ciekawej lokalizacji. Ogólnie uznaję ten wyjazd za bardzo udany.”

„Praktyki uważam za bardzo udane, wiele się nauczyłam, poznałam wspaniałych ludzi. Wiele zawdzięczam temu wyjazdowi, ponieważ zobaczyłam dużo pięknych miejsc, które rozwinęły moją wyobraźnię.”

„Praktyki oceniam bardzo wysoko, jestem zadowolona z pracy, którą wykonywałam. Komunikacja między nami a opiekunem grupy była wystarczająco zrozumiała. Prace przydzielone nam zawsze były jasne i zrozumiałe, i miały na celu zdobycie nowych kompetencji. Atmosfera była bardzo przyjazna.”

„Cały wyjazd będę wspominał całe życie. Hiszpania to piękny kraj i super ludzie. Praktyki były przydatne i ciekawe, opieka super, były wycieczki i zwiedzanie pięknych miejsc. Jedzenie beż zastrzeżeń.”

UCZESTNICY NAUCZYLI SIĘ:

– rozpoznawać nowe gatunki roślin typowych dla Andaluzji: Arbutus unedo, Ficus carica, Olea europea, Cupressus sempervirens, Punica granatum, Diospyros kaki, Laurus nobilis, Myrtus communis.

– jak przygotować glebę pod wysiew nasion i nowe nasadzenia (praca glebogryzarką), jak wysiewać nasiona ( Begonia sp., Euphorbia sp.), jak rozmnażać rośliny poprzez podział ( wegetatywnie), jak ukorzeniać młode rośliny i sadzonki, jak przygotować rozsadę roślin kwiatowych (Callendula officinalis).

– jak dobierać metodę sadzenia roślin ozdobnych z użyciem narzędzi i sprzętu ogrodniczego: sadzenie roślin z bryłą korzeniową, sadzenie roślin do gruntu i doniczek, sadzenie roślin cebulowych.

– elementów historii sztuki ogrodowej poprzez analizę przykładowych dzieł historycznych w Hiszpanii ( Ogrody Alhambry, XIX wieczny ogród Carmen de la Victoria oraz ogrody zwiedzane w ramach programu kulturowego: ogrody przy pałacu Alkazar, ogrody subtropikalne w Maladze)

– wykorzystania do prac w ogrodzie maszyn i urządzeń ogrodniczych: nożyce do cięcia żywopłotów ( mechaniczne), kosa spalinowa, dmuchawa do liści, glebogryzarka, sekatory, łopatki, kopaczki, grabie, szpadle.

– wykonywania prac ziemnych: przygotowanie kompostu, mieszanie pryzmy kompostowej, zasilanie roślin nawozem organicznym ( kompostem) i mineralnym, przygotowywanie mieszanki podłoża do  nasadzeń w doniczkach oraz pod wysiew nasion roślin ozdobnych ( Rosa sp., Callendula sp., i inne), rozwożenie ziemi i plantowanie terenu.

– jak zamontować system nawadniania kropelkowego.

– jak wykonywać prace uprawowe i pielęgnacyjne w ogrodach: cięcie i strzyżenie roślin ozdobnych, formowanie żywopłotów nożycami ogrodniczymi ( Cupressus sp., Myrtus sp., Buxus sp.), nawożenie roślin humusem, spulchnianie gleby wokół roślin kwiatowych.

– jak pielęgnować ogrody tematyczne /ogrody ziołowe ( rumianek, mięta, oregano, lawenda, szałwia), ogrody roślin cieniolubnych, ogrody na dachu, rabaty z bylinami, ogrody wodne/:  cięcie róż, pielęgnacja kwietników i rabat, obcinanie pnączy (Ipomea sp., Hedera sp.), oczyszczanie muru z roślinności niepożądanej, usuwanie odrostów korzeniowych, wycinanie siewek drzew ( Ficus carica), nawożenie drzew pomarańczowych (Cytrus sp.), zbiór owoców z drzew ( Arbutus unedo, Punica granatum), cięcie sanitarne drzew i krzewów ( suche konary).

– jak sadzić rośliny górskie i pionierskie w alpinarium położonym w Górach Sierra Nevada na wysokości 2750 m n.p.m.

– pracy na wysokości – cięcie palmy z użyciem sprzętu alpinistycznego, cięcie żywopłotu ( Cupressus sp.) na rusztowaniu.

– zachowania zasad BHP przy wykonywaniu zadań ogrodniczych: praca w ubraniu ochronnym, butach ochronnych, rękawicach, ewentualnie okularach, kasku, słuchawkach i maseczce.

Rozwój osobisty uczestników – jakie cechy charakteru i postawy rozwinęliśmy w trakcie pobytu

1. Uczestnicy poznali realia pracy w zawodzie technik architektury i ponownie wybraliby ten kierunek (po stażu połowa uczestników uważa go za trudniejszy, połowa za łatwiejszy niż myśleli, a większość za bardziej atrakcyjny).

2. Uczestnicy rozwinęli pewne cechy charakteru oraz postawy przydatne w życiu zawodowym: zdecydowana większość określiła się jako osobę bardziej pewną siebie i swoich umiejętności, dobrze radzącą sobie w obcym otoczeniu

3. Uczestnicy w raportach stwierdzili, że lepiej znają swoje mocne i słabe strony, potrafią się lepiej adaptować i odnajdywać w nowych sytuacjach, są bardziej ciekawi i otwarci na nowe wyzwania, lepiej podejmują decyzje oraz potrafią współpracować z osobami z innych środowisk i kultur

4. Ponadto, z raportów uczestników wynika, że uczniowie potrafią lepiej: myśleć logicznie i wyciągać wnioski, znajdować rozwiązania w trudnych lub nietypowych sytuacjach, zaplanować i przeprowadzić samodzielnie proces nauki, rozwinąć pomysł i wcielić go w życie, dostrzegać wartość innych kultur, współpracować w grupie, planować i organizować zadania i czynności

5. Uczestnicy czują się lepiej przygotowani do kariery zawodowej za granicą – większość uczestników potrafi sobie wyobrazić pracę w innym kraju w przyszłości i chciałoby pracować w środowisku międzynarodowym

Rozwój językowy uczestników

Uczestnicy mieli okazję posługiwać się językiem angielskim na co dzień oraz poznali podstawowe zwrotów w języku hiszpańskim. Oprócz obserwacji nauczyciela opiekuna (anglisty) i oceny przełożonych (certyfikaty), nabyte kompetencje językowe potwierdzają sami uczniowie w ankietach samooceny. Uczestnicy, określając swoje umiejętności językowe w skali 1 – 5 i 0 – 5 (hiszpański) przed i po wyjeździe, wskazali na ich wyraźny wzrost. Prawie wszyscy uczestnicy oprócz jednej osoby określili się jako gotowi do wyjazdu za granicę, aby uczyć się lub pracować. Większość uczestników uznała, że dobrze porozumiewa się z obcokrajowcami.