Specjaliści na miarę Europy – zagraniczne praktyki zawodowe dla uczniów technikum

POWERVET-2015-1-PL01-KA102-015678

W projekcie wzięło udział 52 uczestników. Na praktyki zawodowe wyjechały następujące grupy:

W dniach 4 – 30 września 2016 roku grupa dwudziestu uczniów z klas II, III i IV TB odbyła dwutygodniowe szkolenie w centrum szkoleniowym Zakładu Promowania Kształcenia Zawodowego Związku Przemysłu Budowlanego Berlina-Brandenburgii w Cottbus w Niemczech. Tematem szkolenia były techniki murarskie. Zadanie polegało na wymurowaniu ściany dwuwarstwowej, składającej się z 14 warstw z cegły wapienno-piaskowej (warstwa konstrukcyjna muru) oraz 18 warstw z cegły klinkierowej (warstwa licowa muru). Dodatkowo w narożnikach uczniowie mieli za zadanie wymurować przewody kominowe o przekroju 14×14 cm. Pomiędzy kominami wykonali również parapet z cegieł tzw. rolkę. Po sprawnym
zakończeniu zadania podstawowego, którym było wymurowanie muru licowego, uczniowie klasy III otrzymali zadanie dodatkowe – wymurowania nadproża ostrołukowego. W pierwszej kolejności wykonali wezgłowie, następnie na zamontowanej krążynie ułożyli cegły w kształcie ostrego łuku, który zwieńczyli zwornikiem. Grupa bardzo dużo się nauczyła, ale także ciekawie spędziła czas wolny po pracy. Uczniowie zobaczyli najważniejsze punkty Berlina: Reichstag, Bramę Brandenburską, Muzeum Figur Woskowych Madame Tussauds, Katedrę, Alexanderplatz, Fontannę Neptuna oraz wieżę telewizyjną. W Cottbus grupa spędzała czas wolny poznając zabytki i historię miasta oraz grając w kręgle i w minigolfa. Na zakończenie praktyk każdy uczestnik otrzymał indywidualny certyfikat z wykazem nabytych umiejętności i oceną instruktora.

W dniach 26.09.2016 – 21.10.2016. 6 uczniów odbyło staż w firmie informatycznej Dream Apps w Granadzie.10 uczniów odbyło staż w następujących firmach z branży energetyki odnawialnej: Sinergia Sostenible (2 osoby); Hermanos Plata (4 osoby); Greening Ingenieria (2 osoby); Castillo Confort (2 osoby).  Każdy uczeń pozostawał pod opieką specjalisty w tej dziedzinie i wspólnie montowali lub obsługiwali instalacje solarne, fotowoltaiczne i kotły na biomasę w miastach Granada i Andaluzja. Jeden dzień w tygodniu przeznaczony został na pracę w siedzibach firm, gdzie uczniowie zapoznawali się ze sprzętem, którym każda z nich dysponowała. Uczestnicy instalowali między innymi pole ogniw fotowoltaicznych, które miały zasilić pompę nawadniającą plantację drzew oliwnych. Oprócz montażu samych ogniw, prowadzili instalację elektryczną oraz montowali sterownik systemu.
Uczniowie serwisowali również kocioł na biomasę, który zasilał w ciepło budynek szpitala. Na jednym ze zdjęć przedstawione jest przygotowanie biomasy
i system odpopielania, czyli automatycznego usuwania popiołu z kotła. Jedna z uczennic przygotowała stanowisko na targach przemysłu Grenady, na których prezentowała się jej firma.

W dniach 2.10.2017 – 27.10.2010 16 uczniów architektury krajobrazu odbyło praktyki w Granadzie. 6 osób odbywało praktyki w pałacowych ogrodach Alhambry (obiekt z listy światowego dziedzictwa UNESCO, warowny zespół pałacowy, zabytek arabskiego budownictwa w Europie). Uczniowie podzieleni zostali na 3 grupy po 2 osoby, każda grupa miała swojego hiszpańskiego opiekuna, który organizował pracę i przydzielał zadania zawodowe. Kompleks zabytkowy Alhambry zajmuje przeszło 40 ha i uczniowie zostali rozmieszczeni w różnych miejscach: grupa 1 w ogrodzie Adarves niedaleko Alcazaby w pobliżu Mirador, grupa 2 w części El Partal w ogrodach tarasowych, grupa 3 w ogrodach Generalife zwanych potocznie „rajskim ogrodem architekta”. Pozostałe 10 osób odbywało staż w ogrodach należących do Uniwersytetu w Granadzie. Podzielono ich na dwie grupy po 5 osób i przydzielono opiekunów hiszpańskich. Uczniowie pracowali: na terenie parku miejskiego, pielęgnowali zieleń wokół wydziałów Uniwersytetu Grenada, w ogrodzie botanicznym, w XIX ogrodzie rezydencjonalnym Carmen de la Victoria w Granadzie.

OPINIE UCZESTNIKÓW

Wziąłem udział w projekcie, ponieważ chciałem sprawdzić jak poradzę sobie za granicą. Nauczyłem się wielu istotnych rzeczy podczas praktyk. Wybrano dla mnie dobrą firmę.   Zapoznałem się z instalacją urządzeń energetyki odnawialnej.

Chciałbym wyjechać ponownie, to było dla mnie niesamowite doświadczenie, dowiedziałem się wielu ciekawych rzeczy związanych z moim zawodem. W pracy panowała przyjemna atmosfera, wszystko było starannie przedstawiane, pracownicy starali się jak najlepiej tłumaczyć. Dowiedziałem się wielu informacji związanych z kotłami na biomasę i ich instalacją. Nauczyłem się różnych zwrotów w języku hiszpańskim.

Z wyjazdu do Hiszpanii jestem bardzo zadowolony. Miałem możliwość poszerzenia swoich kwalifikacji zawodowych, poznania innego kraju, kultury, ludzi. Bardzo chciałbym ponownie móc się tam znaleźć. Mój język angielski rozwinął się do tego stopnia, że śmiało mogę porozumiewać z obcokrajowcami. Nauczyłem się pracy w grupie.

Przez te dwa tygodnie nauczyłem się murować z cegły wapiennej i klinkierowej. Murowanie z cegły wapiennej okazało się wymagające i skłaniało do dokładnego układania kolejnych warstw, aby efekt końcowy był zadowalający. Pierwszy raz murowałem mur wielowarstwowy i to było nowe doświadczone w moim zawodzie.

Całe praktyki wspominam bardzo dobrze. Otrzymałem bardzo dużo wiedzy praktycznej i teoretycznej. Nauczyłem się między innymi robić dobrą zaprawę, murować oraz posługiwać się narzędziami: kielnią, poziomicą i niwelatorem. Czas wolny również był bardzo ciekawy.

Cała ocena praktyk w Cottbus na bardzo dobry. Wszystko fajnie zorganizowane. Noclegi były bardzo czyściutkie i schludne. Jedzenie smaczne, różnorodne. Praktyki fajnie zorganizowane. Dużo można było się nauczyć. Było czym pracować, jeśli chodzi o sprzęt i materiały. Nauczyciele bardzo sympatyczni i bardzo cierpliwi. Wycieczki super zorganizowane. Bardzo miło się spędzało czas i nigdy nie było nudno. Najbardziej podobała mi się wycieczka do Berlina.

Na praktykach najbardziej podobało mi się miejsce praktyk w Alhambrze. Byli tam niesamowici pracownicy. Czas płynął szybko w dobrym towarzystwie. Największym minusem były małe, ciasne pokoje i niedobre jedzenie. Podczas praktyk nauczyłam się jak podcinać np. róże, co stanowi ciężką sztukę. Poznałam również wiele gatunków roślin tam obecnych.

W mojej ocenie praktyki wypadły bardzo pozytywnie. Praca była zorganizowana perfekcyjnie. Nauczyciele byli bardzo mili i chętnie służyli pomocą. Materiał oraz narzędzia do pracy były przygotowane. Wyjścia po zajęciach również były dobrze zorganizowane. Nocleg był nieco skromny, ale czysty i zadbany.

Podczas praktyk nauczyłam się wielu ciekawych rzeczy, czasem nie związanych z moim kierunkiem. Opiekunowie nas pilnowali oraz byli opiekuńczy jak rodzina. Miła atmosfera w hotelu oraz ciekawie zorganizowane wycieczki. Jedynie jedzenie nie było zbyt dobre, ale wszystko było zjadliwe. Odnośnie zawodu nauczyłam się poprawnie sadzić, przycinać, przesadzać oraz plewić roślinność. Miałam dużo rzeczy do roboty ale czasu było dużo, choć tempo pracy tam było bardzo wolne. Językowo, myślę, że dałabym sobie radę samodzielnie się dogadać po angielsku lub hiszpańsku, gdyby była taka konieczność.

Sposób realizacji celów projektu:

  • uczestnicy podnieśli poziom kompetencji zawodowych, społeczno-personalnych i językowych – można to stwierdzić na podstawie ankiet samooceny, raportów uczestników oraz obserwacji nauczycieli opiekunów; 
  • uczestnicy potrafią lepiej wykorzystać umiejętności praktyczne w pracy zawodowej, poznali także realia zawodu poprzez konieczność dostosowania się do poleceń opiekunów, warunków pogodowych, sposobu funkcjonowania ośrodka w którym pracowali np. pod względem wymogów bezpieczeństwa (odzież ochronna, przepustki, kontrole bezpieczeństwa w Alhambrze, godziny rozpoczęcia i zakończenia pracy jednakowe dla wszystkich pracowników);
  • projekt pomógł uczestnikom wyeliminować bariery społeczne, komunikacyjne i finansowe oraz rozwinąć się w zakresie komunikacji międzykulturowej i społecznej poprzez: kontakty z opiekunami/pracodawcami obcokrajowcami oraz międzynarodową obsadą organizacji przyjmującej, konieczność dostosowania się do warunków zakwaterowania (wspólne mieszkanie oraz dzielenie łazienki, kuchni), konieczność funkcjonowania w sytuacji nowej i niecodziennej, w środowisku obcojęzycznym, w innym kraju i mieście.
  • na bazie ankiet samooceny można stwierdzić, że uczestnicy rozwinęli umiejętności personalne, przydatne w pracy zawodowej, takie jak praca w zespole i w międzynarodowym środowisku, pewność siebie, zdolności organizacyjne, odpowiedzialność i umiejętność radzenia sobie w nietypowych sytuacjach;
  • na podstawie ankiet i raportów można stwierdzić, że uczestnicy dostrzegli podobieństwa między pracą zawodową w Polsce i za granicą oraz poczuli, że mogliby tam pracować, że nie jest to nieosiągalne lub trudne. To przyczyniło się do większego zrozumienia innych kultur oraz budowania poczucia tożsamości europejskiej