Hiszpańskie praktyki szansą na rozwój zawodowy i osobisty

POWERVET-2018-1-PL01-KA102-049262

Projekt finansowany ze środków Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój PO WER w ramach projektu  Ponadnarodowa mobilność uczniów i absolwentów oraz kadry kształcenia

I etap projektu obejmował organizację miesięcznych praktyk w Maladze w październiku 2019 dla 7 uczniów technikum budownictwa, 5 uczniów technikum inżynierii sanitarnej oraz 3 uczniów technikum energetyki odnawialnej w Zespole Szkół Technicznych w Częstochowie. Miejscem praktyk były firmy zajmujące się montażem instalacji sanitarnych, grzewczych, kanalizacyjnych i wentylacyjnych, firmy zajmujące się technologiami energii odnawialnych oraz firmy budowlane.

II etap projektu obejmował organizację trzytygodniowych praktyk w Granadzie w październiku 2020 roku dla 15 uczniów technikum architektury krajobrazu w Zespole Szkół Technicznych w Częstochowie. Miejscem praktyk były centra i szkółki ogrodnicze.

PRAKTYKI W MALADZE

12 października 2019 roku uczniowie z klas III i IV technikum: budownictwa, urządzeń i systemów energetyki odnawialnej oraz urządzeń sanitarnych rozpoczęli miesięczną praktykę zawodową w Hiszpanii w ramach projektu Erasmus +.

Uczniowie pod opieką pani Agaty Adamiec i pani Aleksandry Gawin przybyli w sobotę do Malagi – jednego z największych hiszpańskich miast, położonego nad śródziemnomorskim wybrzeżem Costa del Sol. Po przyjeździe i przepysznym obiedzie nasza grupa wybrała się na popołudniowy spacer ulicami centrum Malagi.

Od poniedziałku uczniowie uczęszczali na praktyki w różnych firmach, zlokalizowanych w obrębie miasta Malaga. Część uczestników pracowała w terenie, wykonując prace i naprawy na terenie budowy oraz pracują przy montażu instalacji sanitarnych i elektrycznych. Pozostała część wykonywała projekty budynków oraz aranżacje wnętrz. Poniżej przedstawiamy krótką relację z pracy w poszczególnych firmach:

– Wiktoria, Angela i Nicol odbywały staż w firmie Ofiburo, gdzie zajmowały się projektowaniem przestrzeni w budynku, który znajdował się w przebudowie. W swojej pracy wykorzystywały miedzy innymi takie programy jak: DraftSight, pCon.planer.

– Kacper, Dominik, Łukasz oraz Adam pracowali w firmie Construccion, która specjalizuje się w pracach budowlanych i wykończeniowych. Uczniowie odbywający tam praktykę pomagali przy takich pracach jak: tynkowanie, gipsowanie, fugowanie płytek i cokołów, montaż okien. Uczestniczyli również w pracach montażowych instalacji elektrycznych.

– Krystian i Piotr praktykę zawodową odbywali w firmie Mundo, specjalizującej się w klimatyzacji, instalacjach sanitarnych i elektryce. Uczniowie zajmowali się między innymi wymianą i montażem urządzeń sanitarnych (miski ustępowej, zmywarki, zlewozmywaka, kuchenki gazowej) oraz montażem klimatyzatorów.

– Kacper i Adam pracowali w firmie UGI, która zajmuje się instalacjami sanitarnymi, elektrycznymi i klimatyzacją. W czasie praktyk asystowali przy montażu skrzynek elektrycznych, zajmowali się demontażem starej instalacji elektrycznej oraz układaniem nowych przewodów elektrycznych i ich izolowaniem.

– Mateusz i Wojtek w firmie MELA, zajmującej się instalacjami sanitarnymi mieli okazję pracować przy demontażu i montażu pomp wody, montażu instalacji elektrycznej, demontażu filtra wodnego, serwisowaniu pomp wodnych. Ponadto asystowali przy pracach związanych z oczyszczaniem i odkażaniem zbiorników wodnych w budynkach wielokondygnacyjnych.

– Kamil, Patryk i Mateusz odbywali praktyki w firmie Anugal, gdzie zajmowali się projektowaniem instalacji solarnych. W trakcie praktyk wyjeżdżali również na miejsca instalacji paneli fotowoltaicznych, gdzie montowali konstrukcje wsporcze oraz instalowali moduły fotowoltaiczne.

W wolnym czasie grupa realizowała program kulturowy. Na początek uczestnicy praktyk wybrali się na wycieczkę do historycznego zamku Alcazaba, do Muzeum Sztuki Współczesnej – Centro Pompidou oraz do portu w Maladze:

Od pierwszych chwil Malaga urzekła naszych uczniów swoim niepowtarzalnym i magicznym klimatem. Po obejrzeniu malowniczych uliczek starego miasta oraz międzynarodowego portu przyszedł czas na dalsze zwiedzanie urokliwych miejsc Malagi, tak charakterystycznych dla regionu Hiszpanii Andaluzji. Odnajdujemy tutaj zbieg różnych kultur, w tym przede wszystkim tak widoczne elementy architektury arabskiej, jak i również starożytne zabytki cywilizacji fenickiej. Naszą przygodę rozpoczęliśmy od zwiedzenia – niesamowitej cytadeli Alcazabar.

Kolejną atrakcją 19 października, w sobotę była wycieczka do miasta Nerja. Mieliśmy tutaj okazję zobaczyć jedną z największych jaskiń, w której znajduje się największy na świecie stalagmit (wpisany do księgi Guinessa). Następnie uczestniczyliśmy w spływie kajakowym na otwartym morzu, gdzie oczywiście mieliśmy kilka miłych i ciekawych przygód. Pod koniec wycieczki zwiedziliśmy kurort Nerja, w którym znajduje się słynny taras DE EUROPE, z którego widać Afrykę.

W niedzielę natomiast mieliśmy okazję zwiedzić Muzeum Picassa. Warto wspomnieć, że artysta urodził się w Maladze i tutaj właśnie powstały jego pierwsze prace.

W czwartek 24 października udało nam się zwiedzić katedrę w Maladze, zwaną Katedrą Wcielenia. Katedra wywarła na nas duże wrażenie z uwagi na monumentalność i bogactwo.

Kolejną długo wyczekiwaną wyprawą była sobotnia wycieczka na Gibraltar, tak istotny również dla historii Polski. Z tego powodu zwiedzając Gibraltar mogliśmy usłyszeć  historię generała Władysława Sikorskiego. Jednocześnie zwiedziliśmy główną ulicę Main Street oraz zobaczyliśmy słynny taras widokowy.

W niedzielę 27 października wybraliśmy się na wycieczkę do słynnego Ogrodu Botanicznego w Maladze. Zobaczyliśmy tam przepiękną,  egzotyczną roślinność.

PRAKTYKI W GRANADZIE

18 września 2021 r. grupa piętnastu uczniów technikum architektury krajobrazu rozpoczęła swoją długo wyczekiwaną „hiszpańską przygodę” w ramach programu ERASMUS+. Do wyjazdu przygotowywali się już od ubiegłego roku, ucząc się pilnie języka hiszpańskiego, biorąc udział w zajęciach z przygotowania praktycznego oraz konwersacjach z języka angielskiego. Zaopatrzeni w dobry humor, wiedzę, motywację do pracy i strój roboczy:) wyruszyli w sobotę na lotnisko Balice w Krakowie, a stamtąd prosto do Granady. Hiszpania powitała ich piękną, słoneczną pogodą. W niedzielę, po zakwaterowaniu w hostelu i pysznym śniadaniu, ruszyli na krótki spacer po mieście. Wspinali się po wąskich, uroczych uliczkach miasta i dotarli do punktu widokowego, skąd podziwiali miasto, góry Sierra Nevada oraz Alhambrę. Udało im się zobaczyć tradycyjny taniec flamenco, spróbować owoców zerwanych prosto z drzewa i poznać panujący w mieście klimat i atmosferę.

W poniedziałek 20 września, podzieleni na dwie grupy uczniowie wyruszyli do swoich pracodawców. Od początku wiedzieli, że będą mogli się tam wiele nauczyć, a już na pewno wykorzystać swoją wiedzę teoretyczną i praktyczną oraz znajomość języków obcych.

Uczestnicy pracowali w systemie dwuzmianowym w największych centrach i szkółkach ogrodniczych w Granadzie – Lancha del Genil oraz Serallo Garden. Do ich codziennych prac należało min. sadzenie i pielęgnacja roślin, przycinanie, podlewanie, przygotowywanie do sprzedaży, rozkładanie asortymentu, porządkowanie oraz aranżacja wystaw.

Popołudniami uczestnicy brali udział w przeróżnych atrakcjach. Dzięki warsztatom zorganizowanym przez Universal Mobility lepiej poznali miasto, zintegrowali się i stworzyli zasady wzajemnej współpracy.  Zwiedzili też Alhambrę – zespół pałacowy zbudowany w XIII wieku; odwiedzili zespół pałacowy Alcazar, katedrę oraz Plac Hiszpański w Sevilli; a także zachwycili się przepięknymi formacjami oraz malowidłami naskalnymi w jaskini w Nerja. Na koniec przespacerowali się malowniczymi uliczkami miejscowości Frihiliana.

OPINIE UCZESTNIKÓW

Wyjazd ten był dla mnie niesamowita przygodą. Poza rozwinięciem swoich umiejętności w dziedzinie projektowania wnętrz, miałam okazję podszkolić swój angielski, poznać tutejszą kulturę, która niesamowicie mnie urzekła. Wiele się nauczyłam, miło spędziłam czas i gdybym miała okazję po raz kolejny, skorzystałabym z niej.

Praktyki były fajne, bardzo fajna atmosfera między pracownikami, dowiedziałem się wielu interesujących rzeczy, które można wykorzystać we własnym zakresie. Miałem zapewnioną pracę cały czas. Nauczyłem się rozbierania pomp wody, czyszczenia zbiorników wody i wycinania uszczelek do pomp.

Wyjazd bardzo mi się podobał, nauczyłem się wiele rzeczy związanych z elektryka oraz murowaniem, rozprowadzania instalacji elektrycznej i organizacji pracy na budowie. Podczas pobytu zwiedziłem wiele wspaniałych miejsc oraz poznałem kulturę Hiszpanii.

Praktyki pomimo kilku uwag oceniam na dobre. Dzięki nim poznałem, jak wygląda praca za granicą załapałem trochę języka hiszpańskiego. Nauczyłem się murowania, gipsowania, montażu suchej zabudowy i budowy wind.

Uważam, że wyjazd do Hiszpanii zaoferował mi duży rozwój, w kierunku zawodu architekta krajobrazu. Dzięki wyjazdowi mogłam z bliska zobaczyć i poznać tamtejszą kulturę, która okazała się naprawdę ciekawa. Przez te trzy tygodnie byłam w stanie nauczyć się rzeczy takich jak: pielęgnacja egzotycznych roślin (np. monstera dziurawa, palma), czego z pewnością nie nauczyłabym się na praktykach w Polsce. Cały wyjazd urozmaicony był ciekawymi wyjściami i wycieczkami, co pozwoliło nam zwiedzić nowe miejsce.

Według mnie takie praktyki to super sprawa, którą polecam każdemu. Miałem okazję zapoznać się z hiszpańskimi gatunkami roślin, kulturą jedzeniem oraz architekturą. Pracownicy naszej firmy byli bardzo pomocni i mili. Nauczyłem się pielęgnacji i przygotowania roślin do sprzedaży, aranżacji półek sklepowych oraz poszerzyłem słownictwo angielskie i hiszpańskie.

Nauczyłam się rzeczy związanych z moim zawodem, które mogą mi się przydać w przyszłości. Ludzie w naszym miejscu praktyk byli bardzo uprzejmi i pomocni. Mimo różnicy językowej doskonale wiedziałyśmy, co mamy robić. Miałam także szansę dzięki temu poznać w jakimś stopniu nowy język, co też jest zdecydowanie na plus.

Bardzo pomocny i miły personel. Próbowali jak najlepiej przekazać nam nową wiedzę, pomimo bariery językowej. Hostel miał bardzo dobrą lokalizację i wyposażenie. Na bieżąco uzupełniane były zasoby lodówki. Jestem bardzo zadowolona z przebiegu praktyk.

Praca za granicą była bardzo przyjemna, ciekawa i rozwijająca. Poznałam tamtejsze warunki pracy, gatunki roślin, język oraz kulturę, które były dla mnie czymś nowym. W miejscu zamieszkania nie brakowało niczego. Personel hostelu był bardzo miły, pomocny, dostarczał nam wszystko, co potrzebowaliśmy. Nauczyłam się odpowiednio pielęgnować egzotyczne gatunki roślin oraz formować rośliny.

Nauczyłam się montowania i naprawiania systemu nawadniania roślin oraz zapoznałam się z hiszpańskimi gatunkami roślin. Poza praktykami mieliśmy ciekawe ciekawe wycieczki. Jedną z moich ulubionych była Nerja, ponieważ spędziłyśmy tam czas na plaży. Pokoje, w których spaliśmy były naprawdę ładne.